Vanligast är att ta hjälp av AI för att hitta aktiviteter på resmålet (10 procent), följt av tips om restauranger och barer (7 procent) och förslag på resmål som matchar resenärens behov (6 procent). Resultaten visar små skillnader mellan åldersgrupper, men användningsområdena varierar. Yngre efterfrågar packningslistor, medan personer i medelåldern främst använder AI som språkhjälp.
Enligt TUI kan AI göra reseplaneringen både snabbare och mer individanpassad genom att ge förslag och jämförelser i realtid. Samtidigt uppmanar bolaget resenärerna att vara källkritiska.
– Generativ AI hämtar information från många olika källor och allt är inte uppdaterat. Visumregler, vaccinationer och bagagebestämmelser kan ändras snabbt, och i slutändan är det resenären som ansvarar för att informationen stämmer, säger Dian Martinez Valencia, kommunikationsansvarig på TUI.
Så använder svenskarna AI – topp fem
- Planera aktiviteter på resmålet
- Hitta restauranger, barer och kaféer
- Få förslag på passande resmål
- Språkhjälp, exempelvis vid översättning
- Ta reda på hur man bäst tar sig runt
Undersökningen bygger på 1 071 svar i Kantar Medias Sifopanel och genomfördes 22–24 september 2025.