På morgonens presskonferens i Helsingfors presenterade Finnair sin nya miljardinvestering: en stor uppfräschning i Economy Class och helt nya Business Class och Premium Economy-kabiner. Projektet har planerats och utvecklats i hela fyra år.
– Personalen har lagt ner hjärta och själ i detta arbete, understryker Topi Manner, CEO på Finnair.
Det har med andra ord inte snålas in på komfort och detaljer. Finnairs A330-flygplan och tre A350 kommer få en förbättrad Economy Class med nya säten och större skärmar. Utöver det kommer sexton av Finnairs A350-flygplan att få en ny stolsklädsel i sina Economy-kabiner och en uppdaterad IFE-användarupplevelse som anpassats till designen i de nya Business- och Premium Economy-kabinerna. Dessutom har det finska designhuset Marimekko satt kronan på verket och designat en ny kollektion av unika textilier för att matcha konceptet. Kunderna kommer även kunna avnjuta ett antal olika rätter som serveras på porslin framtagen av den finska toppdesigners Harri Koskinen och Iittala.
Försäljningsstart blir den 1 mars och då släpps även informationen om vilka rutter som blir först med denna nya upplevelse. Finnairs vision är nämligen att senast 2023 ha uppgraderat merparten av sina flottor i långdistanstrafik.
”Utrymme är dagens lyx”
David Kondo, Finnairs chef för produktdesign och kundupplevelser, har varit med från projektets start och menar att de i uppgraderingen eftersträvat en exklusiv lounge-känsla samt att detaljerna gör skillnad. Varför en resenär skulle välja att resa i Finnairs moderniserade Business Class tror han är för att det finns tillgång till både egen cabin samt egen 18 tums tv-skärm. Dessutom är stolarna anpassade för olika sitt- och liggställningar.
Finnair poängterar att utrymme är dagens lyx och att de lagt ner mycket tanke på att minsta detalj ska skapa den bästa Business Class-stolen för kunderna.

