Att flyga är på många sätt bekvämare än någonsin förut. På långa flygningar har du tillgång till bättre mat, ett komplett underhållningssystem i ryggstödet framför dig och flygvärdar och värdinnor som du lätt kan kalla på för att få hjälp med i stort sett vad som helst. Men allt eftersom teknologin går framåt, jobbar flygbolag på att göra upplevelsen bättre på långa lyxflyg och korta budgetresor. Vi ska ta en titt på några av de spännande trender vi kan skönja när det gäller inflight-service i en nära framtid.
Flera utökade nöjesmöjligheter
Möjligheten att själv välja filmer och annan underhållning är knappast någon ny teknik längre. Men de stora flygbolagen tittar på många sätt att utöka och förbättra sitt utbud, speciellt på långa rutter. En utveckling som man kikar på är att istället för en skärm i ryggstödet låta passagerarna koppla upp sig mot underhållningssystemet via sina egna enheter, som ofta har betydligt bättre skärmar och därför kan leverera en bättre upplevelse.
När det gäller spel gör den nya tekniken att man kan erbjuda turneringar i olika spel för dem som befinner sig ombord, och förmodligen kommer vi kunna spela stora mainstreamtitlar såsom FIFA ombord inom kort. Möjligheten att koppla upp sig mot internet kommer bli bättre och billigare, och det skapar möjlighet att spela även andra spel. Casinobolag kan till exempel använda erbjudanden som freespins, till flygresenärer som vill pröva sin lycka på ett online casino under flygresan.
Andra spännande utvecklingsmöjligheter som det talas om är att samarbeta med skapare av digitala kurser för att låta flygresenärer som vill vara mer konstruktiva under resan passa på att utbilda sig. Långa flygresor kan ofta ta mer än 12 timmar och under den tiden hinner man mer än väl gå en introduktionskurs inom många spännande områden. Man kan även få ett diplom efter slutförd kurs som man kan lägga till på sitt CV.
Artificiell intelligens och virtuell verklighet
Dessa teknologier kan också tänkas få en roll i framtidens flygupplevelse. Med hjälp av artificiell intelligens och maskinlärning kan flygbolagen lära sig mer om sina passagerares behov och vanor, och om detta accepteras av passagerarna kan man även övervaka deras välbefinnande under pågående flygning. Virtuell verklighet kan användas för underhållning men också för att utbilda kabinpersonal och passagerare om till exempel hur man ska agera vid olyckor på ett bättre sätt än de traditionella säkerhetsdemonstrationerna.
En annan sorts virtuell verklighet som kan komma att användas, speciellt i business class, är att man kan använda saker som ljus, ljud och till och med lukt på ett mer avancerat sätt för att skapa en miljö som får passagerarna att nästan glömma att de befinner sig på ett flygplan högt över marken. Detta kan komma vara en viktig utveckling för de som lider av flygskräck eller de som helt enkelt har svårt att sova på långa flyg.
Budgetbolagen utökar nöjesutbudet
Mycket av det som vi skrivit om hittills gäller främst för längre flygningar och prestigefyllda bolag såsom Singapore Airlines, Lufthansa och Emirates. Men även budgetbolagen arbetar hårt med att utöka sitt nöjesutbud, och vi kan definitivt förvänta oss att även dessa i framtiden kommer att erbjuda nöjessystem ombord. Samtidigt som det hjälper dem att hålla sina resenärer nöjda är det främst en lönsamhetsfråga. Deras affärsidé bygger som bekant på att erbjuda billiga flygbiljetter och sedan tjäna pengar på att sälja en rad tilläggstjänster. Med ett nöjessytem kan man erbjuda ett gratis grundutbud men även erbjuda en personlig shoppingupplevelse där man säljer både produkter och tjänster på ett sätt som skapar mervärde för resenärerna. Det gör att inte ens budgetbolagen i framtiden kommer ha råd att snåla på sin inflight-upplevelse.