I en tid när många tröttnat på traditionella chartermål (och resmålen på besökarna) ser framtiden ljus ut för nya destinationer, mer aktiviteter och större äventyr. Branschen har mycket att vinna på att våga tänka nytt.
En bättre förebild och föregångare än Anders Eriksson blir nog svårt att hitta. Det är 53 år sedan han rullade ut från Sundsvall på en 3,5 månader lång bussresa till Indien. Bussen hade han målat rosa för att locka tjejer att också våga åka. Hisnande vägar och spännande äventyr var en helt oplanerad del av resan som kostade en tusenlapp.
Det blev början på Anders Eriksson Travel AB , tveklöst branschens mest udda bolag. Det blev resor genom Afrika, Sydamerika, USA och en resa jorden runt förutom alla resor till Asien.
Företaget har överlevt branschens alla kriser, förutom alla knipor som ägarens äventyrslust satt bolaget i, och byggt ett oerhört starkt varumärke. Det beror på att Anders Eriksson är ett självlärt affärsgeni. En tidig resa räddade han genom att lasta bussen halvfull med träskor som såldes till hotell och sjukhus i Sydeuropa.
Man kommer långt i främmande land med ett fåraktigt leende och vänlighet. Det visste Anders Eriksson som börjat arbetslivet som kypare och blev Sveriges yngsta hotelldirektör då han tog över Savoy i Luleå som 24-åring innan reslusten tog över.
Några av alla spännande upplevelser av 50 års buss på villovägar får ni höra om i programmet. Men ni får också en rejäl dos livsvisdom av 82-åringen som varje dag tränar i romerska ringar och gör hängande sit ups med en stång i kontorstaket.
”Sommar” är nog Sveriges mest haussade och överskattade program med alltför många kulturfigurer som berättar om trauman som vänts till lyckliga slut. Ska ni bara välja ett i sommar, lyssna på Anders Eriksson, särskilt om ni jobbar i besöksbranschen.
Nu vill gubben köra motorcykel genom Mongoliet. Hela tiden med bra rockmusik i lurarna. Som han säger: ”Res dig, packa, åk till en okänd plats och prata med en främling”.
Lyssna på hela programmet här>>