Annons:

Premium

Fredagspanelen om Skavsta flygplats

Fredagspanelen denna vecka består av Sofi Cederlöf, marknadschef på Flygresor.se, SRF:s vd Didrik von Seth, Norwegians kommunikationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson, flyganalytikern Jan Ohlsson och reseexperten Mats Nyblom.

Foto: Wikicommons

Motivera ditt svar?

SRF:s vd Didrik von Seth: 

Flygplats i Skavsta är primärt en regional angelägenhet och då skall inte staten behöva rädda den. Med det sagt är Skavsta ett bra komplement till Arlanda för lågprisflyg och charter.

Reseexperten Mats Nyblom:

Jag tror så mycket på ekonomisk rationalitet att frågan om Skavsta behövs ska inte besvaras med en åsikt utan det är en fråga om det finns betalningsvilja för anläggningen. Jag håller det inte för otroligt att konkurshotet är en försöka från den franska huvudägaren att få fri tillgång till skattemedel. 

Går flygplatsen i konkurs kommer en konkursförvaltare att få i uppdrag att sälja samtliga tillgångar. Om någon aktör i marknaden ser ett värde större än noll i anläggningen har man möjlighet förvärva den. Sedan är frågan om Skavsta är mest attraktivt som flygplats eller för någon annan verksamhet. Jag gissar som flygplats. Det kan mycket väl bli så att den som köper Skavsta till ett ”vrakpris” i detta läge kan bli en framtida vinnare med låga kapitalkostnader. Så fungerar marknadsspelet. 

Flyganalytikern Jan Ohlsson: 

Vi behöver Arlanda med ännu en bana. Bromma för inrikes och el, i privat regi. Samt ytterligare typ Skavsta, alternativt Västerås för annan trafik, därmed inte sagt med statsstöd. Lågprisflyget kan tänkas flytta till Arlanda.

Norwegians kommunikationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson: 

Tyvärr finns det nog inte tillräckligt med passagerarunderlag för att ha Arlanda, Bromma och Skavsta kvar, men för de som bor nära Skavsta blir det väldigt tråkigt om flygplatsen stängs.