Annons:

Premium

Gen Z ställer högre krav på klimatsmart affärsresande

Affärsresandet står inför en omställning när Generation Z – som år 2030 kommer att utgöra 30 procent av den globala arbetsstyrkan – ställer högre krav på hållbara alternativ. 

Två färska undersökningar visar att yngre yrkesverksamma i allt större utsträckning prioriterar klimatvänliga transport- och boendealternativ, även om det innebär längre restider och förändrade resevanor.

Plattformen Trainline, som säljer tågbiljetter över hela Europa, visar via en analys genomförd av B2B-avdelningen Trainline Partner Solutions (TPS) att 60 procent av yrkesarbetande Gen Z-svaranden är villiga att välja långsammare transportalternativ som tåg om det minskar deras koldioxidavtryck. 

Samtidigt uppger tre av fyra (75 procent) att de skulle prioritera sådana val ännu högre om deras arbetsgivare aktivt stöttade initiativet genom tydliga policys och incitament. Trots detta anger mindre än hälften (44 procent) att deras företag i dag uppmuntrar klimatsmart resande genom flexibla riktlinjer.

Samma trend bekräftas i rapporten ”Expectations of Gen Z” sammanställd av fastighetsoperatören Silverdoor som vänder sig till affärsresenärer. I deras analys uppger 67 procent av de Gen Z-svarande att de föredrar att använda kollektivtrafik som tåg, buss och tunnelbana, framför flyg eller bil under sina affärsresor. 

Utöver klimatpåverkan är även kostnadsbesparingar och möjligheten att uppleva destinationen på ett mer autentiskt sätt viktiga faktorer.

Samtidigt som hållbarhet är en prioritet för Gen Z, förblir affärsresor en avgörande faktor för karriärutveckling. Undersökningen från TPS visar att 94 procent ur Gen Z anser att tjänsteresor är viktiga för att ta nästa steg i karriären, där de främsta fördelarna är att bygga kundrelationer (46 procent) och nätverka med med mer erfarna kollegor (45 procent).

Men även om affärsresor ses som en nödvändighet, upplever över en tredjedel (37 procent) en personlig konflikt mellan att resa i tjänsten och att minska sin klimatpåverkan. Dessutom är 59 procent rädda att gå miste om karriärmöjligheter om de begränsar sitt resande.

I linje med detta pekar ”Expectations of Gen Z”-rapporten på att Gen Z aktivt söker efter boenden med tydliga miljöcertifieringar och föredrar att samarbeta med företag som har en stark hållbarhetsstrategi. För dem är inte bara transportvalet viktigt – hela reseupplevelsen ska spegla deras miljövärderingar.

TPS menar att affärsresebranschen måste anpassa sig för att möta den växande efterfrågan på klimatsmarta alternativ.

– Gen Z omdefinierar affärsresandet genom att flytta fokus från enbart snabbhet och bekvämlighet till att även inkludera hållbarhet, konstaterar Andrew Cruttenden, General Manager för TPS.