Resandet i Europa präglas 2025 av ett tydligt skifte: upplevelser med personlig betydelse står i fokus. Det visar Mastercard Economics Institutes färska trendrapport, som bygger på aggregerad transaktionsdata och kompletterande källor.
Trots fortsatt ekonomisk osäkerhet, växelkurspåverkan och geopolitisk oro förblir Europa ett starkt turistmål. Resenärer efterfrågar i allt högre grad resor med inslag av välmående, natur, gastronomi och äventyr.
Nordiskt äventyr lockar
Intresset för naturupplevelser i Norden ökar. I Finland står utländska besök i nationalparker för 7,1 procent av all gränsöverskridande konsumtion. Norges och även Schweiz, Polens och Frankrikes nationalparker visar liknande tillväxt.
Sommarens raketer
Tokyo är det mest efterfrågade internationella resmålet inför sommaren 2025, enligt bokningsdata. Palma de Mallorca, Paris, London och Peking är fortsatt populära, medan Tirana sticker ut som snabbast växande europeisk destination – särskilt bland italienska resenärer.
Wellness och bucketlist-resor i fokus
Wellness-turism växer kraftigt. Namibia, Sydafrika och Thailand är ledande destinationer för avkoppling. Enligt en ny undersökning från Mastercard prioriterar 70 procent av européerna att genomföra sina ”bucket list”-resor under 2025.
Matresor driver turism
Kulinariska upplevelser är fortsatt starka dragplåster. Istanbul toppar listan över städer där internationella turister konsumerar mest på restauranger, följt av Cannes, Interlaken, Barcelona och Dubrovnik.
Säkerhet i fokus
Bedrägerier ökar med upp till 28 procent i turisttäta perioder. Samtidigt växer användningen av digitala plånböcker och AI-lösningar för att skydda konsumenterna.
– Resandet blir alltmer värdestyrt. För många handlar det inte längre om att bara resa bort – utan om att resa meningsfullt, säger Natalia Lechmanova, chefsekonom Europa på Mastercard Economics Institute.
Relaterade artiklar
-
Från anonym provins till global wellnessmagnet – Ninh Binh visar vägen
-
Nobis öppnar nytt spa-hotell i Stockholm – satsar på wellness och konferens
-
Malin Franck gick från att vara pensionär till att bli vd
-
Miljontals tyskar intresserade av semester i Sverige
-
Så gick Dubrovnik från avskräckande exempel till föredöme