Annons:

Annons:

Här är de fyra hetaste trenderna inom affärsresor

Affärsresebyrån Egencia har tittat in i 2020 och ser de en rad olika trender som kan komma att påverka affärsresebranschen både på ett globalt och lokalt plan.

Nedan följer de fyra trender som Alex Kaluzny, produkt- och teknikchef på Egencia, spår kommer få störst betydelse under de kommande åren:

Personalisering:

Personalisering i tjänster fortsätter växa snabbt tack vare AI och maskinlärning, men för resebranschen har det hittills mest använts för att hitta olika hotellalternativ. År 2020 kommer så kallad prediktiv analys, bekant via konsumentappar som Netflix där konsumenten ges personliga rekommendationer, börja dyka upp i bokningar för affärsresor. Till exempel kan en kund som besöker en plats för första gången få förslag på restauranger, baserat på tidigare matpreferenser från resor eller inmatade restaurangkvitton. I undersökningar svarar dessutom en majoritet av de tillfrågade millenials att de skulle tillåta resebolag spåra deras digitala mönster om det skulle kunna ge dem en mer personlig reseupplevelse.

 

AI/ML-agenter i globala förhandlingar:

Under 2019 kunde resebranschen genom AI och maskininlärning erbjuda kunder sätt att spara in pengar på med funktioner som automatisk ombokning när priserna sjunker. År 2020 går tekniken från enkla resebesparingar till att bäddas in i resehanteringsplattformarna och ge ännu bättre förutsättningar för att optimera och förhandla om hela affärsreseavtal.

 

Fler kanaler för bokning

Resebokningar har utvecklats från att genomföras via telefonsamtal till webbplatser, mobil och appar. År 2020 kommer kommunikationskanalerna fortsätta öka, med fler bottar och röstbaserad AI. Konsumenterna förväntar sig att kunna anpassa sina resor och kommunicera i realtid med företaget, i den kanal de föredrar. Sömlös service är ledordet.

 

5G öppnar upp för globala talanger och affärsutveckling

5G gör att data och enheter kan lösa mer avancerade uppgifter på distans. Bildigenkänning, videoströmning och olika tjänster som baseras på röstteknik kommer göra att samarbeten på global nivå mellan olika branscher kommer att påskyndas. År 2035 beräknas mer än en miljard personer arbeta på distans enligt en nyligen genomförd studie av The Economist – distansarbete och flexibla arbetstider blir alltmer den nya normen. Men tekniken kommer inte att isolera oss utan snarare skapa möjligheter att möta nya kulturer, människor och talanger som arbetar i outnyttjade regioner. Mångfald kommer ses som avgörande för innovation och utveckling av nya idéer, och behovet av affärsresor kommer att öka i takt med att utrullningen av 5G realiseras under 2020.

 

Kommentarer är stängda.