Annons:

Premium

Här är nästa års kryssningstrender

Palmkantade stränder, storstadsshopping och kulturella sevärdheter får konkurrens av valar, björnar, pingviner och glaciärer. Utvecklingen av ny fartygskonstruktion påverkar både drift och miljö samt utseende och upplevelse. Och maten fortsätter att stå i fokus. Det är några av nästa års kryssningstrender.

ÄVENTYR DE LUXE
2018 är året då fler än någonsin vill vara sin egen Marco Polo, Vasco da Gama eller Christoffer Columbus. Visserligen är detta ingen massmarknad, utan ett resesegment för den välbeställde äventyraren, men trenden är ändå tydlig: djur och natur står i centrum för den växande marknaden av ekoturism och expeditionskryssningar.

Tanken med expeditionskryssningar är att besöka hörn av världen som annars är svåra att nå, ofta där djurlivet och naturen är unik och sällsynt. Galapagosöarna och Antarktis är två exempel på sådana destinationer. Här råder ofta restriktioner när det gäller miljön och antal besökare per år, restriktioner som i sin tur gör destinationerna exklusiva och ännu mer åtråvärda, vilket pressar upp priset.

Med andra ord är det inte frilufsaren som vandrar, tältar och lagar mat över spritkök som utgör den typiska expeditionskryssaren. Småskaligheten i kombination med att svåråtkomliga resmål gör dem dyra, förklarar varför det är lyxrederierna som ringat in dessa områden som sina.

Silversea Cruises lät nyligen renovera och bygga om sitt fartyg Silver Cloud till isklass för att bli ett renodlat expeditionsfartyg inom Silversea Expeditions. Under expeditioner som den till Ushuaia i den argentinska provinsen Eldslandet kommer de 296 gästerna att kunna beskåda isberg såväl som en mängd olika fågel- och djurarter, från sin egen balkongförsedda svit. Fartyget har också fem lyxrestauranger inklusive den enda Relais & Chateaux-restaurangen i Antarktis.

Även Celebrity Cruises Galapagosflotta har fått två nytillskott; Celebrity Xperience and Celebrity Xploration, båda äldre fartyg som renoverats.

Lindblad Expeditions lanserade ett helt nybyggt fartyg i juni 2017, National Geographic Quest, och kommer med ytterligare ett 2018; National Geographic Venture. Ytterligare expeditionsfartyg som fått uppmärksamhet för design och lyxnivå är Scenic Eclipse (Scenic Cruises), Crystal Endeavor (Crystal Cruises) och Le Lapérouse (Ponant). Den sistnämnda, det första av totalt fyra fartyg i flottan, har en multisensorisk undervattenslounge vid namn Blue Eye där gästerna kan se ut genom ett ögonformat fönster och även lyssna på ljuden från det marina livet under ytan.

 

”THE LAST FRONTIER”
Att lägga 150 000 kronor för en expeditionskryssning är mesta laget för de flesta. Kanske är det därför som kryssningar i Alaska fått ett uppsving. Här finns också imponerande natur, vilda djur och glaciärer, plus att det är möjligt för större fartyg att navigera här.

– Efterfrågan på andra destinationer än Medelhavet och Västindien ökar, säger Georg Irgmaier, regional supervisor Nordic countries för Princess Cruises.

– Alaska är en av de största kryssningsdestinationerna när det gäller imponerande natur och djurliv, med platser som Glacier Bay National Park som endast kan besökas på en kryssning. Som kall destination är inte Alaska högst upp på listan för svenska kryssningsgäster, men vi ser att intresset ökar för varje år.

Princess Cruises är störst i Alaska med sju fartyg som avgår från Los Angeles, San Francisco, Seattle, Vancouver och Anchorage under 2018. Rederiet har även egna vildmarksstugor i Denali National Park och panoramatåg att transportera gästerna i.

Även globalt är intresset för Alaskakryssningar stort. Det i kombination med den begränsade kryssningssäsongen (maj till september) gör att avgångarna snabbt blir fullbokade, vilket kan vara några förklaringar till att rederierna sett en potential här. Norwegian Cruise Lines nya fartyg Norwegian Bliss är specialbyggt för Alaskakryssningar och kommer säsongsvis att ha Seattle som sin hemmahamn. Fartyget, som lanseras i april 2018 och blir det tredje i Breakaway-Plus klassen, kommer att ha plats för 4 000 gäster och göra sjudagars kryssningar till Ketchikan, Juneau, Skagway och Victoria i British Columbia.

Ett annat rederii som spanat in Alaska är Cunard. 2019 återvänder rederiet till dessa vatten för första gången på över 20 år, och det blir första gången någonsin som fartyget Queen Elizabeth besöker Alaska.

Royal Caribbean flyttar Ovation of the Seas till Alaska sommaren 2019. Nästa år kryssar Radiance of the Seas och Explorer of the Seas i området.

 

MILJÖVÄNLIGA DRIVMEDEL
Oavsett i vilka vatten man än kryssar står miljövänliga drivmedel högt upp på agendan. Hurtigruten, för övrigt ännu ett av de rederier som erbjuder äventyrliga expeditionskryssningar, lanserar det mer miljövänliga fartyget MS Roald Amundsen 2018. Fartyget blir det första av två hybridskepp i Hurtigrutens flotta där avancerad skrovkonstruktion och effektiv elanvändning kommer att minska bränsleförbrukningen och CO2-utsläppen med 20 procent.

Efter Viking Grace (2012), det första fartyget i sitt slag att drivas med flytande naturgas (LNG), och Tallinks färja Megastar (2016) som också har LNG-drift, så följer nu ett pärlband av efterföljare runt om i världen.

Carnival Corporation, världens största kryssningsföretag med tio rederier under sitt paraply, har beställt sju nya fartyg som alla ska drivas med LNG. Italienska Costa Cruises får två nya LNG-fartyg med leverans under 2019 och 2020.

P&O Cruises får också ett nytillskott som blir det största fartyget som någonsin byggts för den brittiska marknaden med kapacitet för 5 200 passagerare. Samma kapacitet får de två nya fartyg som är beställda för Carnival Cruise Line, vilket gör dem till de största i rederiets redan breda flotta (25 fartyg). Fartygen byggs i Finland vid Meyer Turku och ska levereras 2020 och 2022.

Disney Cruise Line har beställt tre fartyg som ska drivas med LNG, med planerad leverans med ett fartyg per år från 2021. Men mest spännande är kanske MSC Cruises fyra nya World Class-fartyg som även de får LNG-drivna motorer liksom nya generationens vattenreningssystem.

 

NÄRA HAVET
De nya World Class-fartygen från MSC Cruises blir inte bara miljövänliga, utan också världens största sett till passagerarkapacitet (bäddar för 6 850 gäster). Därmed går de om Royal Caribbeans fartyg i Oasis-klassen. De två första fartygen ska levereras 2022 och 2024, och kommer att ha vad man kallar en Y-form (precis som Oasis-klassen) vilket bland annat möjliggör fler balkonghytter.

Detta är ett exempel på trenden att ”fartyget ska vändas ut mot havet”. Ett annat exempel på detta är Celebrity Cruises som har förnyat stålkonstruktionen på kommande Celebrity Edge för att möjliggöra större hyttfönster utan att äventyra stabiliteten på skrovet. Fartyget, som gör debut december 2018, har också en ny rörlig del som hänger utanpå fartyget – The Magic Carpet – som kan hissas upp och ner och såväl som ombordstigningsponton vid vattennivån och bar i linje med pooldäck.

Tidigare har vi sett exempel på den här trenden när Norwegian Cruise Lines skapade ett promenaddäck runt fartyget på fartyget The Waterfront.

 

INSPIRERANDE MAT
Samtidigt som satsningen på aktiviteter och underhållning ombord, utvecklar rederierna också den kulinariska upplevelsen. Så kallade “Foodie cruises” växer kraftigt och rederiernas teman spretar åt alla håll. Vissa anställer Michelinkockar, öppnar bagerier eller chocolatier, andra ordnar kryssningar där kändiskockar håller kurs i specialbyggda demonstrationskök.

Holland America Line gör ett samarbete med tidningen Food & Wine och gör särskilda kulinariska kryssningar. I Barcelona kan man exempelvis boka en utflykt där man går en shoppingtur i saluhallen La Boqueria tillsammans med en kock som sedan lagar en måltid av ingredienserna.

Ett annat exempel är Oceania Cruises som inte bara breddar sin veganmeny, utan också har restaurangen Time Machine på sitt nya fartyg AIDAnova där trerättersmenyn ska vara en tidsresa. Rolig är också idén Taste of Film på Celebrity Cruises Millenniumfartyg, där det visas film på en takterrass samtidigt som det serveras mat och dryck inspirerad av filmen.

ALL INCLUSIVE
Branschen tog redan i fjol tempen på marknaden med olika kampanjer och erbjudanden som inkluderade mer i kryssningen. Norwegian Cruise Line gjorde först alla kryssningar med fartyget Norwegian Sky till all inclusive, sedan fortsatte rederiet på den inslagna vägen och lanserade konceptet Premium All Inclusive där alla kryssningar med alla fartyg inkluderar dryck och dricks. Det nyaste är Premium All Inclusive Plus.

Costa lanserade också nyligen den prismodellen ”No hidden fees” där till och med dricks ingår. Hos MSC Cruises finns flera avgångar som inkluderar dryckespaket.

 

Nya fartyg 2018*
(fartygsnamn, rederi, antal bäddar, lanseringsmånad)

  • Carnival Horizon, Carnival Cruise Line, 4000, april
  • Symphony of the Seas, Royal Caribbean International, 5400, april
  • Norwegian Bliss, Norwegian Cruise Line, 4200, april
  • MSC Seaview, MSC Cruises, 4140, maj
  • Seabourn Ovation, Seabourn Cruises, 600, maj
  • Viking Orion, Viking Ocean Cruises, 930, juli
  • MS Roald Amundsen, Hurtigruten, 530, oktober
  • AIDAnova, AIDA Cruises, 5186, december
  • Nieuw Statendam, Holland America Line, 2650, december
  • Celebrity Edge, Celebrity Cruises, 2900, december
    Ett urval av nyheter 2018.

Text: Heidi Rovén