Unlimited Travel Group är bättre positionerad för att klara lågkonjunktur än de flesta. Kundkretsen har större plånböcker och är mindre priskänsliga. Och inte är de särskilt rädda av sig heller:
– Oron i omvärlden verkar inte ha påverkat efterfrågan i lyx- och premiumsegmentet, säger Charlotte Blum.
– Det finns en grupp som vill ha väldigt unika upplevelser och väldigt bra personlig service. Kunderna är beredda att betala.
Så då har ni kunnat höja priserna rejält?
– Nej, men det är en helt annan affärsmodell än chartern. Vi anpassar priserna utifrån kundernas indviduella efterfrågan.
Vilka av era tio bolag har gått bäst respektive sämst i år?
– Vi kommenterar aldrig våra enskilda bolag, men jag har ju kommunicerat att privatsidan går starkt liksom företagsevent.
Affärsresorna då?
– De har också gått starkt under första halvåret.
Tvärtemot branschen i övrigt?
– Ja, även där är vi nischade mot lite mer komplexa resor och lite mer av premium. Den som sköter resorna åt ledningsgruppen behöver en motpart som klarar mer komplicerade arrangemang.
Och ändå tjänar ni knappt några pengar alls under första halvåret?
– Q1 och Q2 är alltid svaga, Q3 och i synnerhet Q4 är starka. Vi har också investerat i att rekrytera medarbetare som tar med sig affärer in och kan bidra till organisk tillväxt. Deras affärer ser vi först inom ett halvår eller så.
Om någon vecka tar ni in NEX Travel i Luleå i koncernen, varför köpte ni dem?
– Vi tror på Norrland och de är kompletterar oss genom att vara starka på offentlig upphandling. Vi ska inte slå ihop dem med JB Travel, men vi ser möjliga samarbeten och synergier.
Så hur sammanfattar du året så här långt?
– Trots svag konjunktur känns det stabilt.