”En nyckelklausul, enligt Times: Messi kan inte säga något som kan ’skada’ Saudiarabien”

”Fantastiskt minne av att tillbringa en sensationell dag med att utforska Diriyah med min familj, födelseplatsen för den saudiska staten och hem till 300 år av historia”, skriver Messi på sitt Instagram-konto.
Instagram-inlägget är markerat som ett betalt partnerskap med Visit Saudi, har fått omkring 17 miljoner likes och mer än 78 000 kommentarer. Messi har 472 miljoner Instagram-följare och har då och då gett en glimt av sina resor till Saudiarabien, sedan maj 2022.
Det är en del av de avtalsenliga skyldigheterna som beskrivs i hans partnerskap med Saudiarabiens turistmyndighet, enligt en ny rapport i New York Times, en affär som kan ge honom svindlande 25 miljoner dollar under tre år.

Enligt Times kräver kontraktet att Messi ska fungera som ambassadör för Saudiarabiens blomstrande turistindustri och dela sina besök och erfarenheter på sina sociala medieplattformar.
Med kontraktet får Messi rätt till cirka 2 miljoner dollar för minst en årlig familjesemester som varar i fem dagar eller två semestrar på tre dagar vardera. Den saudiska regeringen står för resekostnader och tillhandahåller femstjärnigt boende essi, tillsammans med upp till 20 (!) familjemedlemmar och vänner.
Ytterligare 2 miljoner dollar får han för att marknadsföra Saudiarabien på Messis konton i sociala medier, vilket kräver 10 dedikerade inlägg per år för att marknadsföra kungariket.
Och ytterligare cirka 2 miljoner dollar mer för deltagande i en årlig turismkampanj. Messi och den saudiska myndigheten samarbetade i den första kampanjen, en video som utspelar sig i öknen, som släpptes i november.
Ytterligare 2 miljoner dollar avsedd för välgörenhetsarbete och offentliga framträdanden.
En nyckelklausul, enligt Times: Messi kan inte säga något som kan ”skada” Saudiarabien.
Det är fortfarande oklart om kontraktet som granskats av The New York Times är den aktuella versionen av avtalet.
Dokumentet, som tillhandahålls av en anonym källa som är bekant med Messi-Saudiarrangemanget, är daterat den 1 januari 2021 och bär signaturerna av Messi och hans bror Rodrigo, som fungerar som hans affärschef. Den har dock inga underskrifter från saudiska tjänstemän.

Saudiarabien planerar att investera 1 biljon dollar i turistsektorn under de kommande 10 åren.
”I dag är Saudiarabien den största investeringsdestinationen inom turistsektorn”, sa Fahd Hamidaddin, vd för Saudi Tourism Authority, till resesajten Skift i en intervju förra året.
Under de senaste åren har Saudiarabien investerat miljarder dollar i att förvärva andelar i olika professionella sportföretag. Detta inkluderar att köpa ett Premier League-fotbollslag, mästerskapsboxningsmatcher, säkra en plats i Formel 1-bilkalendern och en stor investering i professionell golf.
Den amerikanske golfaren Jack Nicklaus hade sagt att han tackade nej till 100 miljoner dollar för att bli ansiktet utåt för Saudi-stödda LIV Golf Series.
Dessutom har kungariket erbjudit betydande ekonomiska incitament för att locka kända fotbollsspelare som Cristiano Ronaldo och Karim Benzema att delta i deras liga.
Messi tackade nej till ett liknande erbjudande och valde att gå till Inter Miami i MLS i USA, men inget som tyder på att detta beslut har påverkat hans relation med saudierna negativt.
Efter Messis senaste resa till Saudiarabien förra månaden stängde hans franska klubb av honom för en otillåten frånvaro från träningen. Messi bad sitt lag och dess supportrar om ursäkt och förklarade att resan var oundviklig och sa: ”Jag kunde inte avbryta den.”