Annons:

Annons:

Myndighet spår färre tjänsteresor efter pandemin

Tjänsteresorna kommer att minska efter pandemin. Men vi kommer inte se någon kraftig minskning om man ser två till fem år framåt i tiden. Det spår myndigheten Trafikanalys, rapporterar Ekot.

– Nya vanor, tids- och kostnadsbesparingar tror vi kommer att ligga till grund för det här fortsatt minskade tjänsteresandet, säger utredaren Ylva Ericsson.

2 kommentarer

  1. Erik: Tror företagen insett främst två saker under pandemin. 1. Tjänsteresor är inte nödvändiga för företagets verksamhet. Det har bara varit en rutin liksom. 2. Att ha dyra kontor är inte heller nödvändigt för verksamheten om de anställda kan göra samma arbete hemifrån. Finns många miljoner att spara om man skippar kontoret, och flyttar till något som är endast absolut nödvändigt för viktiga möten och annat administrativt. Hålls därtill tjänsteresor på ett absolut minimum så finns det fler åtskilliga miljoner att spara Svara
  2. Peter T: Vi har sett en nedgång i tjänsteresandet i minst två decennier, så det är definitivt ingen nyhet. Det har dock varit en smärtsam sanning för de flygbolag och hotell som länge levde gott på detta segment. Dessa aktörer blundade allt för länge för sanningen och försökte övertyga både sig själva, ägarna och marknaden om att affärsresandet skulle fortsätta vara lukrativt. De förlorade affärsresevolymerna har dock historiskt mer än väl kompenserats av ökade privatresevolymer, och vinnarna har varit de aktörer som i tid insåg detta och (kanske motvilligt) ställde om från affärs- till privatresemarknaden. Det är också privatreseaktörerna som kommer att få skörda när resandet sätter fart igen när pandemin klingat av. The businessman airline and era är sedan länge över, pandemin har bara förstärkt trenden och är inget nytt! Märkligt när en s.k. expertmyndighet kallar det för nya vanor, tids- och kostnadsbesparingar. Kanske nya för myndigheten, men inte för analytiker och näringen. Svara

KOMMENTARER

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

2 KOMMENTARER ÖPPNA

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.