”På Manhattan och Queens har klagomålen om helikopterbuller i år överträffat till och med klagomålen på råttor”
Helikoptertaxibilar som för upptagna Manhattan-chefer till John F. Kennedy International Airport eller visar turister staden från ovan skapar irritation.
Oljudet är så högt att Lara O’Brien måste hålla sina Zoom-samtal tysta när hon arbetar från sitt hem i Brooklyn.
– Det bullrar i vår lägenhet och golvet skakar, säger Lara O’Brien som arbetar från sitt hem i Brooklyn.
Hon och tusentals andra New York-bor som nu är vana vid att arbeta hemifrån sedan pandemin är trötta på det konstanta bullret från turistcharter och rika flygpendlare.
Klagomålen om helikopterbuller i New York har ökat från 3 332 under 2019 till 25 916 förra året, enligt data från city 311 callcenter som sammanställts av Bloomberg.

På Manhattan och Queens har klagomålen om helikopterbuller i år överträffat till och med klagomålen på råttor – något som New Yorks borgmästare Eric Adams har identifierat som en fråga med högsta prioritet.
Klagomålen har tagits upp av New York City Council, som överväger ett lagförslag som förbjuder icke-nödvändig helikoptertrafik från Manhattan. Ett sådant drag skulle hota flygtaxitjänster.
– New York-bor ska inte tvingas lida av allvarligt buller och luftföroreningar så att få privilegierade kan ta sig till Hamptons eller JFK snabbare eller så att några turister kan se Brooklyn Bridge Park från ovan, säger Lincoln Restler, fullmäktigeledamot från Brooklyn.
Att klaga över helikopterbuller i New York går långt tillbaka. 2016 vann aktivister en kompromiss med operatörer på Lower Manhattan heliport som minskade de årliga flygningarna från 60 000 till 30 000 – och förbjöd icke-nödvändiga söndagsflygningar helt.
Under pandemin minskade flygningarna men ändå ökade klagomålen.
– När du är i några av dessa höga, förseglade kontorshus är de helt ljudisolerade. Nu är folk hemma med sina fönster öppna, säger Melissa Elstein, som leder en protestgrupp som heter Stop the Chop NY/NJ.
Hon säger att bullret gör hennes stadsdel i Upper West Side på Manhattan så outhärdlig att hon ser fram emot mulna dagar när dimman begränsar turistflyg.
För cirka 220 dollar per person kan turister ta en 12-15 minuters flygresa över Frihetsgudinnan, Ellis Island, World Trade Center, Empire State Building, Times Square och Central Park. För 150 dollar till, en längre flygning inkluderar Yankee Stadium och Brooklyn Bridge.
Blade, en av flera helikoptertjänster, tar 195 till 245 dollar per plats för en enkelresa från Manhattan till JFK eller Newark International men erbjuder inte turistflyg.

”Det finns INGET jag hatar mer än råttor”
New Yorks råttproblem kan vara mindre stridbart att ta itu med. New Yorks borgmästare Eric Adams letar nu efter en ”rat czar” i stadens krig mot råttor och vill ha någon som är ” blodtörstig” och beredd till en ”totalslakt” av skadedjuren.
Formellt känd som chefen för gnagarebekämpning, kommer det nya jobbet att ha en lön på 120 000 till 170 000 dollar per år och rapportera till vice borgmästaren.
– Det finns INGET jag hatar mer än råttor, skrev borgmästaren på Twitter i veckan. ”Om du har den drivkraft, beslutsamhet och mördarinstinkt som behövs för att bekämpa New York Citys obevekliga råttpopulation – då väntar ditt drömjobb”, skrev han.
Under sitt första år som borgmästare har Adams eskalerat sin retorik mot råttor och krävt nya tillvägagångssätt, inklusive ändringar av sopinsamlingstiderna.