Annons:

Annons:

Ny resesajt ska lyfta Östersjöregionen

Visste du att världens bästa graffitikonst finns i Vilnius, att Europas mest besökta matmarknad ligger i Riga eller att Tallinn har ett av världens bästa utbud av mikrobryggerier? Nu lanseras YOYVOY.com enligt ett pressmeddelande – sajten som vill inspirera och guida svenskar till ”nearcation” i Östersjöregionen.

I maj tidigare i år smygstartades den nya sajten YOYVOY.com och i oktober inleds den kommersiella lanseringen. Med kvalitativt redaktionellt material varvat med native-kampanjer ska svenska resenärer inspireras och guidas till att turista i Estland, Lettland, Litauen, Finland och Åland.

– Riga, Tallinn och Vilnius är europeiska storstäder som utvecklats oerhört de senaste åren. Det finns ett rikt utbud av resmål, sevärdheter och unika upplevelser för svenska resenärer att upptäcka – endast 30–40 mil bort, säger Janis Pavuls, vd för YOYVOY enligt ett pressmeddelande.

Bakom YOYVOY står förutom Janis Pavuls, som tidigare arbetade som marknadschef på Tallink Silja, Magnus Anjou, tidigare key account manager på Bonnier News, Johan Widmark, finansanalytiker och ekonomijournalist på bl.a. Veckans Affärer och Affärsvärlden samt Jonas Malmborg, skribent som bland annat medverkat i Time Out, White Guide och Svenska Dagbladet. Tillsammans ska man förflytta varumärket för östra Östersjön. Nästa steg är att expandera YOYVOY till att också fungera som en boknings-affiliate för den trafik som passerar sajten för att sedan expandera geografiskt till Polen och norra Tyskland men i förlängningen även andra regioner, som Medelhavet och Karibien. Östersjön är alltså bara första steget.

Den nya sajten YOYVOY.com.

– Trenden med nearcation har varit tydlig i spåren av klimatkris och flygskam. Jag är övertygad om att Covid19 ytterligare kommer att förstärka den utvecklingen och där har Sverige ett guldläge med välutbyggd färjetrafik till fyra storstäder som är både exotiska och dynamiska för svenska resenärer, säger Magnus Anjou, försäljningsansvarig på YOYVOY.com i ett pressmeddelande.

Hittills har både kunskaperna om destinationerna på andra sidan Östersjön och statusen på kryssningar med färja inte inneburit de bästa förutsättningarna. Att åka ”Finlandsbåt” har kommit att förknippas med tax free-sprit, karaoke i baren och på sin höjd en snabb promenad i Helsingfors eller Åbo innan man vänder hem till Stockholm igen.

Detta ska YOYVOY ändra på. Syftet med sajten är att öppna upp svenskarnas ögon för vad Östersjöregionen har att erbjuda – få dem att gå i land och upptäcka destinationerna. Mätt i antal resenärer per år så är volymen enorm, med 25 miljoner resor över Östersjön ett normalår och ett marknadsvärde på 17 miljarder kronor. Samtidigt är tillväxtmöjligheterna betydande – som exempel har en dryg miljon människor bara i Stockholmsområdet aldrig besökt Finland eller Baltikum.

– Vi ser en stor potential. Få svenskar känner till Jurmalas milslånga sandstränder, Vilnius coola gatukonst, Rigas unga stjärnkrogar, Tallinns nya hipsterkvarter eller för den delen Ålands prisbelönta golfbanor och Björneborgs surfvågor, säger Jonas Malmborg, redaktionellt ansvarig på YOYVOY i ett pressmeddelande.

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 KOMMENTARER ÖPPNA

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.