Annons:

Premium

Påsk-köer med ”rostiga” passagerare på många flygplatser

Evighetslånga köer till säkerhetskontrollerna. Passagerare som tror sig vara ute i tid men missar sina flyg. Problemet finns på Arlanda men även på ett flertal internationella flygplatser. Text: Janne Sundling

Brittiska semesterfirare står också inför långa köer denna vecka

Underbemanning efter neddragningarna under pandemin har skapat en situation som kan göra påskresan till en skräckupplevelse för passagerare i hela världen. Problemen syns på Arlanda där köerna slingrar sig långa i terminalerna. Men inte bara där.

Passagerare som checkat in på Sydneys flygplats den här veckan har väntat i timmar i köer som slingrat sig till och med utanför terminalerna. Flygplatsens personalstyrka är mer än hälften av sin normala storlek. Även Storbritannien har drabbats av störningar och inställda flyg.

Flygplatser och flygbolag gjorde sig av med hundratusentals anställda för att ta sig igenom det värsta av pandemin. Det märks av nu när de saknar personal för att hantera ett uppsving i resandet efter att stora delar av världen släppt reserestriktionerna.

”Vi kan helt enkelt inte få personal. Det kommer att vara så här ett tag till”, sa Sydneys flygplatschef Geoff Culbert på australiensisk tv på tisdagen.

Heathrow.

Brittiska semesterfirare står också inför långa köer denna vecka. Nästan 4,2 miljoner resenärer passerade Heathrow-flygplatsen i mars, en mer än sjufaldig ökning från ett år tidigare. Personal från Skottland och Nordirland sätts in för att hjälpa till att mildra köerna på flygplatsen.

Men fler bolag har fått ställa in flygningar beroende på personalbrist.

En snabb återhämtning skapar också problem i USA, medan en återhämtning av flygresor i Asien dröjer, där restriktioner i Kina kvarstår.

Och även om restriktionerna tas bort är covid-19 inte borta. Qantas vd Alan Joyce förklarade i veckan att personalens frånvaro låg på 20 –50 procent på grund av Covid-infektioner eller isoleringskrav.

Han sa också att förseningarna förvärras av att passagerare tycks glömt vad de behöver göra när de flyger. 30 procent av resenärerna måste kontrolleras om eftersom de glömmer att ta bort föremål som bärbara datorer och vätskor från sina väskor, sa Joyce. Före pandemin var siffran 10 procent.

”Vi är alla rostiga”, sa Alan Joyce.