Annons:

Annons:

Prins Harry och reseindustrin planerar ett nytt betygsystem för klimatpåverkan

Idag meddelar det globala nätverket Travalyst, som grundades av prins Harry (hertigen av Sussex) tillsammans med ledande varumärken som Booking.com, Skyscanner, Tripadvisor, Trip.com och Visa, att en ny hållbarhetsstandard just nu tas fram. Den nya standarden ska fungera som vägledning för att utvärdera hållbarhetsinitiativ i rese- och turistbranschen, enligt ett pressmeddelande.

De tre första ramverken som utvecklas för boenden, flyg och upplevelser baseras på befintliga standarder med målsättningen att göra dem
lättare att förstå för konsumenter och företag, samt att implementera och skala upp dem för ett så stort antal researrangörer som möjligt.
Ramverken ska fungera som en grund inför ett eventuellt betygsystem som alla som bokar en semester eller resa ska kunna känna igen på alla plattformar. Målet är att lyfta fram researrangörer som redan har bra hållbarhetsrutiner och att ge kunder ett lätt sätt att identifiera fler hållbara resealternativ som är bättre och mindre destruktiva för samhällen, djurlivet och miljön – samt att lyfta fram alternativ som har en positiv påverkan.

“Vi vet från våra undersökningar att 82 procent av våra boendepartners är intresserade av att samarbeta med oss kring hållbarhet, och att 87 % av alla resenärer anser att det är viktigt att överväga hållbara boenden som alternativ när de reser”, säger Gillian Tans, chairwoman på Booking.com i ett pressmeddelande.

“Trots det stora intresset från båda sidor vet de flesta kunder fortfarande inte var de ska börja. 70 procent uppger att de mer än gärna skulle boka ett ekovänligt boende, men 72 procent äger sig inte känna till de nuvarande ekocertifieringarna. Det är en enorm möjlighet för oss som utgör Travalyst att hjälpa ett stort antal boendepartners att lyfta fram sina hållbarhetsinitiativ
och göra det lättare för resenärer att hitta och boka dessa boenden.

En kommentar

  1. Erik Huss: Spännande initiativ och tunga partners! Men det står ingenting om hur de har tänkt att reseindustrin ska minska sin snabbt ökande klimatpåverkan. Jag hyllar gärna och sprider när de redovisar hur de ska lösa detta. Om de inte minskar sin negativa påverkan är det greenwash. Travalyst har heller inga kontaktuppgifter. Inte så seriöst.