Två gånger om året daterar tidskriften Råd & Rön upp sin lista över företag som valt att inte följa Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Dessa är i och för sig är frivilliga att följa, men det anses som god sed att rätta sig efter besluten.
I höst finns 206 företag på ”svarta listan” med 281 ärenden som fört dem dit. Vart fjärde ärende, 72 fall, kommer från ett företag i resebranschen. 30 reseföretag står fjättrade vid marknadens skampåle.
I resebranschen hittar vi även listans tre värstingar:
- Travellink med elva ärenden.
- Ryanair med nio fall.
- Bravofly med åtta ärenden.
Råd & Rön konstaterar bitskt att dessa tre ”är ofta återkommande i våra uppdateringar”.
Men här finns också mer välrenommerade bolag som British Airways, Lufthansa, Norwegian och KLM. Deras ärenden handlar oftast om hur reglerna för ersättning för försenade flyg ska tolkas.
Totalt anser ARN att resebolagen ska ersätta kunderna med 764 438 kronor, alltså ungefär 10 000 kronor i genomsnitt.
En klen tröst är att motorbranschen är värre med 70 syndande företag och 85 ärenden. Det handlar oftast om dolda fel på begagnade bilar och ersättningsanspråken summerar till drygt tre miljoner kronor eller en genomsnittlig tvistesumma på 45 000 kronor.