Daniel Atteroth, direktör för affärsutveckling på First Hotels
Viktigaste enskilda frågan för First Hotels 2018?
– Vi har efter sommaren och under hela hösten arbetat fram en ny större spännande strategi ”First Hotels 2.0”. 2018 gäller det att implementera och marknadsföra ut strategin till den nordiska marknaden.
– Vi har också valt att direkt efter årsskiftet byta vårt CRS- och PMS-system samt göra om och uppdatera vårt lojalitetsprogram. Vi ser mycket fram emot 2018.
Vad tror ni om hotellåret 2018 i allmänhet?
– Vi tror på en svagare omsättningsökning för hotellen i Sverige och Danmark (som båda haft kraftiga ökningar senaste åren) och en större ökning för hotellen i Norge, Finland och på Island. Vi tror på oförändrat affärsresande, dock fortsatt ökat fritidsresande som beror på dels en stark konjunktur och historiskt låga räntor som bådar för en hög privat konsumtion.
Alexander Huber, Nordenchef TUI
Viktigaste enskilda frågan för TUI 2018?
– En av flera viktiga frågor är hur vi fortsätter att anpassa oss till den digitala kunden i Norden. Det innebär bättre digitala lösningar men även en utrullning av ett ökat produktutbud – fler destinationer, fler reslängder, fler produkttyper som kryssningar, cityresor och villor.
Hur ser bokningsläget ut inför vintern och sommaren?
– Vi ligger tydligt över i antalet bokningar för både kommande vinter och sommar 18.
Efter årets starka sommar, hur gör ni med kapaciteten inför nästa år?
– Vi ser en stark efterfrågan s18 och kommer öka våra volymer, dels inom befintligt utbud men även inom nya och flexibla produkter. Vi ser en särskilt stark efterfrågan till Grekland, men även Turkiet är på väg tillbaka som resmål hos våra kunder.
Jan Lockhart, vd Solresor
Viktigaste enskilda frågan för Solresor 2018?
– Jag förväntar mig bland annat att 2018 blir året då vi ser en partiell comeback för destinationer som Egypten och Turkiet. Det skulle vara till stor nytta för såväl de berörda länderna som för resebranschen och kunderna.
Hur ser bokningsläget ut inför vintern och sommaren?
– Bokningarna för den här vintern går fint, åtta av tio resor är sålda fram till nyår. För sommaren 2018 är tendensen hittills ganska positiv. Vi ligger just 20 procent över förra årets siffror vid motsvarande tid.
Ökar eller minskar ni kapaciteten inför vintern 17/18 och sommaren 18?
– Vi har minskat kapaciteten för vintern 17/18 jämfört med tidigare år och har fullt fokus på lönsamhet. Men vi förväntar oss att sälja lika många resor kommande sommar som sommaren 2017.
Anders Bohlin, Sverigechef Amex GBT
Viktigaste enskilda frågan för Amex GBT 2018?
– Utrullningen av våra nya tekniska lösningar, som kommer att ge våra kunder en ännu bättre serviceupplevelse och ännu mer relevant content i alla bokningskanaler.
Vad tror du om affärsresandet 2018 i allmänhet?
– Ingen dramatisk förändring mot -17, vi ser en svag ökning i efterfrågan generellt.
Katarina Sjögren Petrini, koncernchef för Ticket Privatresor
Viktigaste enskilda frågan för Ticket 2018?
– Att fortsätta vara snabbrörliga och hela tiden anpassa oss efter ändrade beteenden hos kunderna, ändrade förutsättningar i marknaden, och ändrade arbetssätt hos konkurrenterna.
Ni förvärvade nyligen Charter.se. Kan det bli aktuellt med ytterligare förvärv för att växa?
– Vi är alltid intresserade av tillväxt och ökad lönsamhet, oavsett om det sker organiskt eller genom förvärv. Men det får aldrig kosta mer än det smakar.
Vilket är största orosmolnet på er himmel 2018?
– Det största orosmolnet är alltid saker som man inte kan påverka eller göra något åt, som lågkonjunktur eller konkurser. Ta i trä!
Jan-Anders Holmqvist, vd Big Travel
Viktigaste enskilda frågan för Big Travel 2018?
– Att vi väver samman vår nya organisation på ett klokt sätt och att vi fortsätter att synliggöra vårt resebyråerbjudande.
Hur ser era tillväxtmål ut för 2018?
– Genom vårt nya globala samarbete med Radius Travel har vi förhoppningar om att växa. Vi hoppas också att vår nya organisation och en ny uppdaterad hemsida ska innebära tillväxt på privatresesidan.
Vilket är största orosmolnet på er himmel 2018?
– Omvärldshändelser som kan påverka resandet.
Fredrik Henriksson, presschef SAS
Viktigaste enskilda frågan för SAS 2018?
– Att tillsammans med våra fantastiska medarbetare jobba vidare med att stärka vårt erbjudande till våra resenärer och att fortsätta på den inslagna vägen att jobba vidare med SAS effektiviseringsåtgärder där vi även fokuserar på vår klimatpåverkan och ser hur vi kan flyga mer effektivt och fortsätta minska våra utsläpp.
Vad kan vi vänta oss av 2018 när det gäller konsolidering och konkurser inom flyget?
– Konsolideringen pågår och vi ser det bland annat genom en utslagning på den europeiska flygmarknaden, som troligen följs av sammanslagningar.