Annons:

Premium

Resesajterna tror på bästa sommaren någonsin

Resesajterna Airbnb, Expedia och Bookings tror nu inte bara de når nivåer som före pandemin i år. Utan även att sommaren kan bli den bästa någonsin. Text: Janne Sundling

”När Expedia redovisade sitt resultat visade det en ökning på 80 procent i intäkterna”

Airbnb kom i veckan med en prognos för intäkterna under andra kvartalet som överträffar analytikernas förväntningar och bolaget tror de landar på ett resultat på över två miljarder dollar under kvartalet.

De ser en ”avsevärd efterfrågan” på väg in i sommarsäsongen efter mer än två år av restriktioner, men också fortsatt under året.

Airbnb:s vd Brian Chesky meddelade aktieägarna att de ser en ”högre än historisk efterfrågan” för fjärde kvartalet, ”vilket indikerar att konsumenternas förtroende att resa är fortsatt starkt efter sommarmånaderna.”

Airbnb har i likhet med Expedia Group och Booking Holdings sagt att de förväntar sig att den här sommaren inte bara kan komma upp i nivåerna före pandemin, utan bli en av de bästa som branschen någonsin sett, när resenärernas uppdämda släpps loss. 

När Expedia redovisade sitt resultat visade det en ökning på 80 procent i intäkterna under första kvartalet och under samma period ökade Airbnbs intäkter med 70 procent.

Airbnb signalerade samtidigt att de i nästa vecka ska lansera ett helt nytt söksystem på sajten som anpassas efter att många kunder är mer flexibla vad gäller både resmål och tid för resan. 

– Med en helt ny sökfunktion ska våra gäster kunna miljoner unika hem de aldrig annars hade sökt efter. Det är den största förändringen av Airbnb på ett decennium, förklarade Brian Chesky.

Positiva tongångar finns också i Swedbank macroresearchs mätning av föregående veckas faktiska korttransaktioner.

Hotell och restauranger har nu etablerat sig på en nivå en bit över 2019 och nu börjar även siffrorna för resebyråer närmar sig nu nivåerna för 2019.