Annons:

Annons:

Resia ansöker om rekonstruktion – butikerna ska avvecklas

Nu tvingas den svenska resekoncernen Resia Travel Group att ansök om företagsrekonstruktion. Det framgår av handlingar som har skickats in till Göteborgs tingsrätt, rapporterar Breakit. - Det är tungt, riktigt tungt, säger Bo Jakobsson, Chief Purchasing Officer på Resia till Travel News. - Alla känner till omständigheterna, på bara några månader har hela världen förändrats.

Resia-koncernen hade en försäljning på närmare 2,9 miljarder under 2019 enligt den senaste årsredovisningen. Nettoomsättningen skrevs till 639,6 miljoner kronor och resultatet till minus 9 miljoner.

Av handlingarna som har kommit in till tingsrätten i Göteborg framgår att ansökan om företagsrekonstruktion har lämnats in för koncernens moderbolag Resia Travel Group, liksom dotterbolagen Resia AB och Bengt-Martins AB har totalt 300 anställda.

I rekonstruktionsansöka skriver bolaget att det de senaste  åren har genomgått en digital transformation och renodlat verksamheten inom både affärsresor och semesterresor.

– Vi har enorma krav på återbetalning, samtidigt som det är noll i intäkter och noll efterfrågan, säger säger Bo Jakobsson, Chief Purchasing Officer på Resia.

Någon siffra vill Bo Jakobsson inte redovisa, men säger att det kommer att framgå i rekonstruktionen.  Han välkomnar permitterings- och hyresstödet, men förklarar att åtgärderna inte räcker.

– Det hade varit bra med ett stöd till resebranschen från myndigheterna.

Nu är målet att renodla verksamheten mot affärsresor och avveckla butiksnätet. Semesterresor kommer i framtiden att enkom sälja digitalt.

Maja Lindstrand, jurist på konsumentverket, säger att resenärer med inställda resor fram till 15 juli då UD:s reseavrådan gäller, kan påverkas.

– Har man köpt en paketresa av resebyrån måste man se vad som gäller i det specifika fallet. Har man en resa som blivit inställd och väntar på återbetalning så får man tänka att arrangören inte får betala ut någonting under rekonstruktionen, utan då får man vänta, säger Maja Lindstrand till GP.

Har man resa bokad efter 15 juli är Maja Lindstrands tips att avvakta.

Har man exempelvis bara bokat flygresan via resebyrån, ska man som resenär kontakta sitt hotell separat.

Skulle rekonstruktionen inte lyckas och bolaget försätts i konkurs får man som konsument kontakta kammarkollegiet angående resegarantin, säger Maja Lindstrand.

35 kommentarer

  1. John Doe: Det kom ju inte som en överraskning. Coronaviruset snabbade bara på något som oundvikligen ändå hade inträffat inom inte en alls för avlägsen framtid. Coronaviruset en del av problematiken och en annan del av problematiken är att företag/myndigheter drar ned på konferenser och resandet för att öka sin "miljöimage" för att inte bli stämplade som "misstänkt otrogna" av åsiktskorridoren. Men den huvudsakliga orsaken till Resias rekonstruktion är att marknaden förändrats och Resia inte hängt med. Men det är fullt mänskligt att inte "hänga med" i utvecklingen. Liknande företag som Resia runt om i världen brottas med liknande problem.
  2. Anders Ivarsson: John doe, du som verkar veta det mesta, kan väl ge mig nästa lottorad
  3. Vägs ände: Resebyrån är snart vid vägs ände. Konkurensen är stenhård och redan små marginaler är nu minimala, 16 kronor plus moms för att sälja en tågbiljett!!. Corona blev den som förkortade lidandet. Nischade resebyråer med möjlighet till högre marginaler är de som blir kvar.
  4. Janne: Anders , jag nöjer mig med en travrad ikväll . Tänk på att lotto är ju bara tur och då kan ju även John Doe ha rätt 😅
  5. Anonym: Tråkigt, de som satsade så hårt i början på året med att styra upp och optimera verksamheten. Corona blev världens otur i detta.
  6. John Doe: Anders Ivarsson: Här är lottoraden. Jag tror stenhård på nischade resebyråer och sådant som inte direkt konkurrerar emot flygmeta (momondo, Flygresor.se, Finn.no, Wego) samt hotels.com och booking.com. Sådant som antagligen kommer fungera strålande även i framtiden är tex Vingresor och TUI med reseledare och arrangemang. Eller skräddarsydda resor med safari till Botswana eller bussresor till Transsylvanien och kolla på Draculas slott. Men den resebyrån som bara funderar på att sälja random flyg+hotell i paket som weekend till London eller Paris etc kan lämna walk-over.
  7. Janne: Anders, lycka till med den lottoraden. John Doe tror att dagens rekonstruktion har att göra med utbudet hos Resia. Han tycks tro att bara du har en nisch så betalar alla flygbolag och hotell i hela världen tillbaka till din lilla resebyrå vid nästa pandemi :) Undrar om han läste biten om att Resia omsatte 2,9 miljarder 2019 , tror du att han förstår att med den volymen blir det mycket att betala tillbaka. Han har nog inte heller läst i dagens DN om FredrikKruus som hade en liten golfresebyrå och som nu ev tvingas betala 1,7 miljoner personligen till sina kunder. Han hade en nisch smal som en fairway MEN han hade varit dum noga att tro att flygbolagen skulle stå fär sina skulder . Hoppas nu inte John Doe "vet" en massa om flygbranschen nu också.... nä just det, det kommer efter ett flybolag kursat eller hamnat i rekonstruktion. DÅ kommer John Doe och säger, Jag är inte överraskad osv ......
  8. Nisse: Janne har rätt. John Does oförmåga lär snart visa sig igen.
  9. John Doe: @Janne det finns säkert nischresebyråer som får problem pga Corona. Men då är det Corona som är problemet, inte själva affärsmodellen. Bigtravel och Resias problem är att affärsmodellen inte fungerar. Bland annat pga de inte är tillräckligt fokuserade och sen konkurrerar de mer direkt emot globala spelare så som Booking.com och Hotels.com. Jag kunde sagt liknande om Bigtravel och Resia för 10 år sedan. Ända felet i min analys är att jag trodde allt skulle gå snabbare. Oftast ser man inte fall just när man befinner sig där och då. Oftast sker fall lite diffust. Jag tror ingen som levde under Romarriket tänkte "å fan nu föll Romarriket". Det var ju mer en lång process som varade under massor av år att Romarriket föll.
  10. TopGun: Alltid undrat genom åren; who is the boss? Eva Moen eller Bo Jacobsson? Döm själva i dessa krislägen....
  11. Anders Ivarsson: Janne och John doe, ja om inte det du nämner janne, är en nischad byrå så undrar jag john vad du menar .anser du att flygbolagen bör kunna friskriva sig från återbetalnings skyldighet? Enda rimliga är att paketreselagen ändras så att det finns med i lagtext att arrangörer är skyldiga att återbetala till resenärer vid UD avrådan NÄR flygbolaget återbetalar sin del till arrangörerna.
  12. John Doe: Resia handlar mycket om mötesritualer, värdegrundsarbete och nya policyer. Vi finner oss i mycket på våra arbetsplatser. Många muttrar för sig själva om Resia på sin arbetsplats Resia men vill inte stöta sig med ledningen. Resia har likt många andra bolag problem med funktionell dumhet, som handlar om människors ovana att foga sig istället för att ifrågasätta. Men tänk vilken cirkus det blivit på arbetsplatsen om alla ifrågasatt. Inget hade blivit gjort. Det är motargumentet som måste vägas emot problemet med funktionell dumhet.
  13. Roy: John Dor skall nog inte vara ledig och ute i solen för nu har det verkligen snurrat till ... Låter som Resia varit lite bryska mot John Doe i nåt sammanhang, kanske gett honom icken för ingen förstod hans intellektuella storhet ... eller som här hängde med i hans resonemang ?
  14. John Doe 2: John Doe is king och ledsen att säga det men Resias affärsidé är totalt förlegad och de satsade digitalt försent och inte tillräckligt. De har blivit omsprungna för länge sedan. Ledning har pratat om att vara framåtlutad men mer bakåtsträvande företag får man leta efter. Corona är bara dödsstöten. Känner dock med de anställda.
  15. John Doe2: John Doe is king och ledsen att säga det men Resias affärsidé är totalt förlegad och de satsade digitalt försent och inte tillräckligt. De har blivit omsprungna för länge sedan. Ledning har pratat om att vara framåtlutad men mer bakåtsträvande företag får man leta efter. Corona är bara dödsstöten. Känner dock med de anställda.
  16. Anders P.: Vem behöver Resia och de andra resebyråerna idag? De utför och tar betalt för en service som ingen egentligen behöver utan man kan göra den själv. De resebyråer som kommer att finnas i framtiden är bolag typ Ving och Tui som äger transporten, hotellet, maten och utflykten. Jag tror det kommer att kallas för charter.... och som allt mer utförs som en komplett all-inclusive. Alla hela pengen till en aktör som sedan levererar en medioker 3-stjärnig passar-alla produkt. Det kommer att funka. Jag har svårt att förstå varför Ving/Tui etc erbjuder 200 hotell på Mallorca när det räcker med 20 hotell a 600 rum. Det blir framtidens semester för de som inte har råd med regulgär flyg, typ som det var på 70 och 80 talet.
  17. Moriarty: John Doe, kan du inte bara skriva "Vad var det jag sa?" nästa gång du kommenterar allting som skrivs i TN. Ingen orkar läsa det du skriver. Hur har du ens tid med allt detta? Har du inte en värld att rädda? Använd dina superkrafter till det istället.
  18. Peter Hellman: Felet med Pandemin och Corona för resebranschen i Sverige - just nu i det akuta läget är att vi -resebyråer o researrangörer har fel spelregler i Sverige gentemot EU och flygbolagen mm. Paketreselagen ställer tuffa villkor på oss som återförsäljare i Sverige. Hade vi ex haft ett tillägg ex en Force majeure tillägg att paketreselagen inte gäller när det inträffar krig eller pandemi...Vidare måste UD koordinera sig med övriga EU när det gäller avrådan till att resa till alla länder... Just nu är det mycket synd om medarbetarna och företagen på Resia o Big Travel och övriga aktörer som drabbats hårt.Vidare så är kunderna i slutändan även de förlorare liksom flygbolagen o hotellen som inte får några kunder. En effekt av detta kommer bli att vi i framtiden får fler internationella o digitala aktörer som distribuerar resor och ej kommer ha samma regelverk som vi själva har just nu. Vidare leder det till färre jobb i Sverige, mindre skatt till staten... Att hålla på o tala om vilken affärsmodell man skall ha är en senare fråga, vi är i en servicebransch och det har just nu visat sig att traditionella resebyråer sköter sig klart bättre i jämförelse med OTA resebyråerna när det gäller support! Peter Hellman reseanalytiker
  19. Marcus Andersson: @Anders P : Resia och större konkurrenten Ticket fyller det syfte att du som konsument kan köpa alla dina resor på ett ställe, ena dagen en weekend till London, Charter till värmen eller jorden-runt-kryssningen. Istället för att navigera dig runt på 20-30 olika internetsidor får du experthjälp av en ofta mycket väl berest handläggare som inte vill något mer än att du ska ha en fantastisk resa. Du behöver tex inte anlita hemstädning för detta kan du göra själv billigare, men det är bekvämt att slippa göra det själv, samma sak gäller för många som väljer att anlita en resebyrå för att sätta ihop sin resa. Många kan bara resa en gång per år och vill då att det ska bli så bra som möjligt, många vill inte göra jobbet själv, därför finns Ticket & Resia.
  20. Bobbissen: Peter Hellman och Marcus Andersson. TACK.. så sant så sant.
  21. Jane Doe: Det är intressant att John Doe rör om lite i grytan!
  22. Anders P.: @marcus som du skriver "handläggare som inte vill något mer än att du ska ha en fantastisk resa" så stämmer det bra. De paketerar en produkt som en guldfisk kan göra så vem vill bli av med ett sådant jobb? Klicka lite på datorn och vips 1500 kr på 20 min utan att veta om priset var bäst eller kvaliten på boende/flyg. Kunden köper grisen i säcken och det vill resebyrån tjäna pengar på. Fine för mig, låt de göra det, för det är precis som städning hemma. Någon annan gör ett jobb som kunden kan men kunden betalar för att slippa. Frågan är egentligen om resebyråtjänsten idag är prisvärd? Näähh. Dyrt och onödigt, precis som hemstäd.
  23. Vägs ände: Ett förtydligande, under förutsättning att Resia och Big Travel inte försätts i konkurs så kommer båda resebyråerna att lägga ner butikerna och enbart jobba med affärskunder.
  24. Erik: Den fysiska kontakten vid resebokning är väl ändå på utgående. Jag föredrar att boka min resa online. Vet jag inte vilket hotell jag ska bo på eller vilket flyg jag ska ta t.ex så kollar jag det först och sen bokar jag via en tillförlitlig bokningskanal eller på respektive bolags sida. Om det inte är en paketresa. Inte går jag in i en butik och sätter mig med en resesäljare. En relativt van resenär kan fixa allting själv på nätet och behöver ingen som sitter och gör samma sak som man själv skulle göra. Det blir varken billigare eller bättre för att en resesäljare knappar in ens bokning
  25. Johan Magnus Eriksson: Moriarty, döda inte budbäraren, tyvärr ligger det alldeles för mycket i John Doe inlägg, det är tyvärr sanningen att Resia har fallit efter och ej lyckats bli tillräckligt nischade eller duktiga på en sak, inom ett område eller om man väljer styvmamma det inom ett segment. Resia var redan innan covid-19 illa ute, trots mycket fina och härliga medarbetare, bara för att nämna en, Maria C. Vi övriga bör vara en aning mer ödmjuka i denna situation, på måndag kan ditt eller någon annans företag vara nästa företag som går under. Nej, efter vad jag sett hittills i denna mycket allvarliga situation är att den måste designas om, från hur kunderna behandlas till hur stora leverantörer, inklusive flygbolagen agerar är inte fördelaktigt för oss och reseindustrin.
  26. Johan Magnus Eriksson: Nu utan misslyckad ”spell check ” Moriarty, döda inte budbäraren, tyvärr ligger det alldeles för mycket i John Doe inlägg, det är tyvärr sanningen att Resia har fallit efter och ej lyckats bli tillräckligt nischade eller duktiga på en sak, inom ett område eller om man väljer att kalla det inom ett segment. Resia var redan innan covid-19 illa ute, trots mycket fina och härliga medarbetare, bara för att nämna en, Maria C. Vi övriga bör vara en aning mer ödmjuka i denna situation, på måndag kan ditt eller någon annans företag vara nästa företag som går under. Nej, efter vad jag sett hittills i denna mycket allvarliga situation är att vår bransch måste designas om, från hur kunderna behandlas till hur stora leverantörer, inklusive flygbolagen agerar är inte fördelaktigt för oss och reseindustrin.
  27. Maria: Att resebyråer med privat försäljning kommer att försvinna är inget konstigt och borde skett för länge sedan. Känns som man ibland kämpar in i det sista för att kunna ha alla segment att kunna erbjuda kunderna. Där det kommer öka är företagens behov av en affärsresebyrå. Ett enkelt självbokningssystem med alla leverantörer samlade för enkla resor o en personlig service för de komplexa. Undvika alla personliga utlägg för resenärer , samlad statistik , en resepolicy som styr mot avtal.
  28. Marcus Andersson: @Erik, fel och rätt.. det blir inte nödvändigtvis bättre bara för att du bokar själv eller för att en resesäljare gör det åt dig, MEN beroende på vilken resa det rör sig om kan just den resesäljare du pratar med vara expert på just ditt resmål. Att bila genom USA, tågluffa, spela golf eller åka på kryssning är några exempel av många fler som kräver lite mer än att bara googla i 10 minuter, mervärdet du kan få från någon som redan har svaren på 9 av dina 10 frågor ska inte underskattas då det kan göra stor skillnad mellan bra och mindre bra resa. En hyfsad självpaketerad resa som du sätter ihop på nätet kan bli en fantastisk och oförglömlig resa när du fått vägledning och tips från din resesäljare. Specialintressen är vanliga och finns det en konsument med detta intresse finns det utan tvivel en resesäljare med liknande intressen som kan bidra med sin expertis för en betydligt mer innehållsrik resa. Underskatta inte heller det överflöde av information på nätet där man fullkomligt dränks av information till den grad att man tillslut inte vet vad man tittar eller har tittat på. Många har heller inte tid att sitta och göra allt själv och att då kunna säga vad man ungefär vill ha och få ett färdigt kostnadsförslag med rutt, tider, boende, tips och tricks sammansatt av någon erfaren på en handvändning istället för att spendera flera kvällar för självstudier är något som många värderar högt. Många gillar att kolla själv och det kommer det alltid finnas, men underskatta inte expertisen och fördelarna med en skicklig resesäljare.
  29. Bobbissen: Erik o Maria. Så tråkigt att höra. Verkligen tråkigt.
  30. Johan: Researrangörer som TUI och Ving förstod tidigt vad digitaliseringen skulle innebära och stängde tidigt försäljningskontoren. Ticket var den resebyrå som förstod utvecklingen och satsade tidigt på en bra hemsida. Tyvärr var Resia och Big Travel inte lika snabba på bollen och förstod inte att det är hemsidan som är kärnan och butikerna ett komplement. Och som någon skrev tidigare så var bägge illa ute innan Corona. Tråkigt för ägarna och alla anställda men sån är utvecklingen. Jag tror att framtiden tillhör researrangörerna. Men man måste då kunna erbjuda unika upplevelser, inte bara en flygstol och ett hotellrum.
  31. Reseledaren: @erik & @maria Ni har uppenbarligen inte varit med om en enda flygstrejk, naturkatastrof eller i värsta fall krig.....Boka online.. ja visst, men vem ringer man då när du sitter i ett land som alla vill komma hemifrån...du har bokat allt själv, ingen vill hjälpa dig av just den anledningen. Att köpa en resa av en resebyrå, är säkerhet, någon att ringa om det värsta skulle hända, alternativt, det blev inte som man hade tänkt sig... jag tillhör de där "utdöende släktet" av resesäljare som kan det mesta, bokat resor till de flesta ställen på vår planet...och likaså därifrån. Min kunskap och servicen som jag hade mot mina kunder fick dem att välja mig... varför? Trygghet, de visste att de kunde ringa mig när som helst och om något hände, så hade de en röst i andra änden som lyssnade. Om allting gick bra, fick jag möjligheten att boka dem till ytterligare ett resmål som de inte kunde någonting om, i ett land de knappt hade hört talas om. Kunskap kallas det för, nyfikenhet och ivern att kunna ge superbra service. Den kunskapen är inte gratis, vi som erfarna resesäljare måste kunna ta betalt för våra råd och tips precis som en jurist, rådgivare eller annat. Men i och med att stora resebyråer pressar priserna, så blir ju deras personal därefter, unga ordermottagare utan egna kunskaper och erfarenheter. Underskatta inte en personlig resesäljare med kunskap, det kommer alltid att finnas folk som vill betala för service och för erfarenhet.. och jag är jäkligt less på folk som säger att resesäljare inte längre kommer att finnas... Tänk så många arbetsgivare som har anställda som resesurfar timtals varje dag för att hitta den perfekta resan och sen säga, att jag fick den billigt....för just där och då så kostar inte resesurfningen något mer än deras egen tid..som de uppenbarligen har mycket av...
  32. Joe Doe 2: @Johan har så rätt så rätt
  33. Binge: En föråldrad och trött ledning som med bristande kunskap och samhällsorientering helt missat digitaliseringen och kundernas förändrade resvanor....
  34. Greger i Örebro: Reseledaren;Tack för den osanningen! jag köpte en jorden-runt-resa på resia för över 50 papp. I mitten av mars i Nya Zealand blev det lite bökigt, blev inte insläppt i USA. Sedan dess har jag kontaktat Resia över 20 ggr. Inte ett enda svar. Fick orndna alla flyg hem på egen hand via Internet! Blev blåst på 25 tusen för att jag var så dum att jag trodde på Resia......
  35. John Doe 2: Eva Moen dags att kasta in handduken

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.