Resia-koncernen hade en försäljning på närmare 2,9 miljarder under 2019 enligt den senaste årsredovisningen. Nettoomsättningen skrevs till 639,6 miljoner kronor och resultatet till minus 9 miljoner.
Av handlingarna som har kommit in till tingsrätten i Göteborg framgår att ansökan om företagsrekonstruktion har lämnats in för koncernens moderbolag Resia Travel Group, liksom dotterbolagen Resia AB och Bengt-Martins AB har totalt 300 anställda.
I rekonstruktionsansöka skriver bolaget att det de senaste åren har genomgått en digital transformation och renodlat verksamheten inom både affärsresor och semesterresor.
– Vi har enorma krav på återbetalning, samtidigt som det är noll i intäkter och noll efterfrågan, säger säger Bo Jakobsson, Chief Purchasing Officer på Resia.
Någon siffra vill Bo Jakobsson inte redovisa, men säger att det kommer att framgå i rekonstruktionen. Han välkomnar permitterings- och hyresstödet, men förklarar att åtgärderna inte räcker.
– Det hade varit bra med ett stöd till resebranschen från myndigheterna.
Nu är målet att renodla verksamheten mot affärsresor och avveckla butiksnätet. Semesterresor kommer i framtiden att enkom sälja digitalt.
Maja Lindstrand, jurist på konsumentverket, säger att resenärer med inställda resor fram till 15 juli då UD:s reseavrådan gäller, kan påverkas.
– Har man köpt en paketresa av resebyrån måste man se vad som gäller i det specifika fallet. Har man en resa som blivit inställd och väntar på återbetalning så får man tänka att arrangören inte får betala ut någonting under rekonstruktionen, utan då får man vänta, säger Maja Lindstrand till GP.
Har man resa bokad efter 15 juli är Maja Lindstrands tips att avvakta.
Har man exempelvis bara bokat flygresan via resebyrån, ska man som resenär kontakta sitt hotell separat.
Skulle rekonstruktionen inte lyckas och bolaget försätts i konkurs får man som konsument kontakta kammarkollegiet angående resegarantin, säger Maja Lindstrand.
35 kommentarer