”Covid har dramatiskt påskyndat konsolideringsprocessen i Europa”
Ryanairs överträffade 2019 års trafiknivåer 2022 och förutspår en stark tillväxt även i år. Ryanair ska besegra alla konkurrenter i ett priskrig, och genom upp till 45 nya Boeing 737-8200 i slutet av maj som ökar kapaciteten och den långsamma takten i återhämtningen hos Europas stora transportörer, förklarade O’Leary enligt Airline Weekly.
Men han sa också att han varit med tillräckligt länge för att inte ta något för givet.
– Varje gång du ser en mycket stor tillväxtmöjlighet i Europa, skickas någon kurva till dig oavsett om det är Covid, Ukraina eller något annat. Det händer alltid skit i den här branschen, sa han.
Men pandemin kan vara krisen som leder till en fundamental förändring på flygmarknaden i Europa.
– Jag tror att Covid har sett och kommer att ses ha levererat en enorm brytpunkt inom europeiskt flyg. Före Covid fanns det massor av nya inträden, nya flygbolag och lågprisbolag. Covid har dramatiskt påskyndat konsolideringsprocessen i Europa.

”Flygbolagets genomsnittliga biljettpris kommer att stiga från 50 euro 2022 till 53-55 euro i år”
O’Leary föreställer sig en framtida europeisk flygindustri med fyra huvudaktörer i en struktur som speglar USA.
I dag finns det sex stora flygbolag i Europa: Air France-KLM, EasyJet, International Airlines Group (IAG), Lufthansa Group, Ryanair och Wizz Air.
O’Leary tror att ”Alitalia” – som han kallar dess efterföljare ITA Airways – kommer att tas över av Lufthansa under de kommande 3-4 månaderna; TAP Air Portugal slutar i IAG:s händer; EasyJet köps av IAG eller Air France-KLM, eller ”båda tillsammans”, och sedan ”kommer Lufthansa att köpa Wizz.”
Bara Ryanair skulle då finnas kvar som ett oberoende lågprisbolag om hans scenario utspelar sig.
– Vi förvandlas till en marknadsplats där det kommer att finnas fyra mycket stora flygbolag inte olikt Nordamerika, där det finns tre stora anslutande flygbolag – Delta, United, American – och Southwest, som är det stora men inte så mycket lågprisflyg längre, sa O’Leary.
Ryanair har en ambitiös tillväxtplan för de kommande 3-4 åren. Det finns risker, som de välkända: Ukraina, Covid, inflation och lågkonjunktur. Bränslekostnaderna hos Ryanair stiger också, och det står inför ”omkring 30 procents ökning av vår oljeräkning i år”, sa O’Leary.
– Men det finns en realistisk utsikt till mycket starka passagerarvolymer under sommaren och stigande flygpriser.

Ryanair siktar på att transportera 168 miljoner passagerare under sitt räkenskapsår 2023, som avslutas den 31 mars. Det är långt över dess toppnivå före covid på 149 miljoner 2020, och prognosen kommer att fortsätta stiga till 185 miljoner 2024 och nå 225 miljoner 2026.
Flygbolagets genomsnittliga biljettpris kommer att stiga från 50 euro 2022 till 53-55 euro i år, sa han.
En av Ryanair snabbast växande marknader Italien, främst på grund av ”Alitalias” kapacitetsneddragning, med Portugal, Spanien, Polen och Rumänien som de andra ”stora tillväxtmarknaderna i Europa.”
I Italien drar Wizz Air ner inför konkurrenstrycket från Ryanair.
– Jag tror att Wizz har insett att det har tagit dem ungefär fem år att de inte kan konkurrera med Ryanair, sa O’Leary.