Allra hårdast drabbat är Spanien, där mer än 400 000 hektar mark lagts i aska och fyra liv krävts. Även Portugal har drabbats svårt, med närmare 274 000 hektar, följt av Rumänien med 126 000 hektar och Frankrike med över 35 000 hektar.
För den europeiska turismen är bilden dubbel: på ena sidan katastrofala scener i inlandet, på den andra sidan välfyllda solstolar längs kusterna.
Apollo: ”Ingen påverkan på efterfrågan”
På Apollo beskriver man sommaren som stark både operationellt och kommersiellt, trots bränderna.
– Även om det har brunnit otroligt mycket runt Medelhavet så har våra resmål knappt alls varit berörda. Vi hade en situation på Kreta i juli som vi följde noga, men i övrigt väldigt lite, säger pressansvarig Martina Krantz.
Efter branddramatiken på Rhodos 2023 har Apollo förstärkt sina processer.
– Vi har varit bättre förberedda, både inför förra sommaren och i år. Skulle något hända är vi redo att agera snabbt.
När det gäller bokningsläget är signalen tydlig:
– Vi har inte sett någon nedgång. Tvärtom har det varit en riktigt stark sommar. När bränder uppmärksammas i media ökar antalet frågor från kunder som ska resa i närtid, men det leder inte till avbokningar.
Ving: ”En urstark sommar”
Även Ving pekar på att resenärernas vilja att resa till Medelhavet inte har minskat.
– Bränder är något vi har lång erfarenhet av och som vi har beredskap för via vår destinationspersonal och Duty Office i Stockholm. Men i praktiken har våra resmål inte drabbats i år, eftersom de värsta bränderna skett i inlandet där vi inte har några gäster, säger kommunikationschef Claes Pellvik.
Enligt honom är kombinationen av svensk väderoro och reslust en stark drivkraft:
– Vi ser ingen påverkan på beläggning eller bokningar. Många svenskar vill helt enkelt inte ge avkall på sol, värme och sköna bad. Samtidigt är en resa med Ving mer än bara solen – det är mötet med nya kulturer och upplevelser. Det vill vi lyfta fram ännu mer framöver, tillsammans med tryggheten i att resa med en etablerad arrangör.
Unlimited Travel Group: ”Coolcation är nästa stora trend”
För Unlimited Travel Group, med större fokus på långresor och premiumsegmentet, är exponeringen mot Sydeuropa begränsad.
– Vår affär är inte som mest säsongsintensiv på sommaren och Europa är inte en huvudmarknad för oss. Vi följer myndigheternas råd och ställer om snabbt om läget förändras, säger vd Charlotte Blum.
Istället ser UTG andra trender växa fram:
– Det märks en tydlig efterfrågan på resor med behagligare temperaturer, högre altituder och svalare kustvindar. Vi ser också ett skifte mot vår- och höstsäsongen – det som ofta kallas ”coolcation”. Lofoten och Svalbard är tydliga exempel, och vi planerar att förstärka vårt utbud där.