Annons:

SAS har en ny avstignings rutin

SAS har en ny avstignings rutin. Nu är det fem rader åtgången som får stiga av. Här förklarar SAS presschef Freja Annamatz varför. - Flyget är ett tryggt färdmedel och risken för att smittas ombord är extremt liten. Totalt finns det 44 fall globalt av över 1 miljard flygresenärer enligt IATA-studie som har blivit smittade i samband med en flygning. Det gäller hela resa från boarding till avboardning.

SAS har börjat med ny avbordningsrutin. Berätta? 

– Vi har sedan i våras haft nya rutiner både för ombord – och avstigning för att undvika trängsel ombord och göra det enklare att hålla avstånd. Vi har uppmanat passagerna att hålla avstånd vid avstigning sedan i maj införde vår nya rutiner för trygga resor. Nu när det är fler som flyger och flygen dessutom oftare har fler passagerare har vi ytterligare velat förtydliga rutinerna i samband med när passagerarna går av planet.

Fem rader åt gången varför fem?

– Vi vill undvika onödig trängsel och samtidigt få ett bra flöde.

Reaktioner från SAS-resenärer?

– Vi vet att våra kunder uppskattar våra rutiner för trygga resor. Vi har en kontinuerlig dialog och diskussion med våra kunder. Vi lyssnar på dem och gör enkäter och kundundersökningar.

Hur många minuter extra tar detta?

– Det vet jag faktiskt inte exakt, men det blir någon minut extra beroende på hur fullt planet är. Men säkerheten är alltid det viktigaste när det gäller flyget och det är viktigt att våra resenärer känner sig trygga ombord.

Enligt SAS vd Richard Gustafson i Ekots lördagsintervju är det större chans att träffas av blixten än att få corona på ett flygplan. Gäller detta även när planet står still och man ska ut och in?

– Flyget är ett tryggt färdmedel och risken för att smittas ombord är extremt liten. Flyget är ett tryggt färdmedel och risken för att smittas ombord är extremt liten. Totalt finns det 44 fall globalt av över 1 miljard flygresenärer enligt IATA-studie som har blivit smittade i samband med en flygning. Det gäller hela resa från boarding till avboardning. Airbus och Boeing har publicerat undersökningar som visar hur luftströmmarna går i kabinen under en flygning. De visar att I,8 meters avstånd utomhus motsvarar med barriärer som ryggstöd och ventilation i en kabin samma avstånd vid 30-50 centimeter.

8 kommentarer

  1. Subscriber User: Det måste vara den sämsta pressrelease som kommit från SAS. Det hade varit passande att nämna statistiken som IATA bygger det på, 1,2 miljarder resenärer och 44 fall av misstänkt smitta ombord...
  2. Lasse: Den nya avstigningsrutinen var det bästa på lång tid inom flyget. Flög i söndags och smidigare att stiga av har jag sällan varit med om. Frågan är om det inte går snabbare nu.
  3. Anonym: Detta har ju Lufthansa haft ett tag. Likaså nya boardingrutiner, som visserligen inte riktigt fungerar i praktiken som det kanske gjorde i teorin när man bestämde det
  4. TheDon: Flög med SAS internationellt för en månad sedan. Ingen avstigningsrutin. Alla trängdes i gången som vanligt. Ingen flygvärd/värdinna sa någonting. De hade även munskydden under hakan stora delar av flygningen.
  5. Yvonne Fredriksson: Reste för en månad sedan, då satte dom mig och min gubbe på en varsin rad plus att det kom in ett annat par som dom gjort detsamma med. Vi frågade dom om vi kunde byta så vi fick sitta ihop och det fick vi naturligtvis för dom ville ju också sitta tillsammans. Vart var Corona tänket där, naturligtvis ska man inte dela på par i dessa tider 🤬😡
  6. Wilmer: *Avstingningsrutin. Auto correct som spökar? ;) Lite mer on-topic måste jag säga att denna rutinen för boarding funkat riktigt bra hittills. Pendlar ibland på rutten ARN-MMX/AGH och kan säga att detta verkligen underlättat boardingen då det är lättare att hitta plats i en overhead bin nära ens plats. Sedan är ju tipset att man skippar plus inrikes eller på huvudstadstriangeln. Sitter man långt bak i GO-kabinen får man ofta stiga på och av först i och med bakre airstar!
  7. Fredrik: Avstigningsrutin särskrivs inte
  8. Sture Lur: Hallelujha SAS! Detta är ju inget sensationellt förutom att det är sensationellt att SAS inte redan från början använt sig av denna modell. CityJet som dom samarbetar med har haft så hela tiden.De skandinaviska charterbolagen likaså. Dessutom,det går betydligt fortare än om kreti och pleti ska leka hela havet stormar. Det handlar bara om att alla har fokus på vad de ska göra.Resa sig upp,ta sin väska och gå..viola!