Annons:

SAS tappade 86 procent av passagerarna i november

Under november månad flög 331 000 passagerare med SAS, en minskning med 86 procent jämfört med samma period föregående år och 45 procent jämfört med föregående månad. Samtidigt minskade SAS sin kapacitet med 75 procent jämfört med förra året och med 20 procent jämfört med oktober, enligt ett pressmeddelande.

Kabinfaktorn hamnade på 25,3 procent, en nedgång med ungefär 45 procent procentenheter jämfört med föregående år och 13 procentenheter jämfört med oktober. Minskningen av antal passagerare och kabinfaktor är ett resultat av det ökande antalet covid-19-fall i Europa, som medförde nya restriktioner och ledde till en kraftig minskning av efterfrågan, även för inrikesresor. Under november har vi märkt av ett ökat antal uteblivna passagerare, även detta påverkar kabinfaktorn negativt jämfört med föregående månad. Eftersom vi successivt har minskat vår europeiska och skandinaviska kapacitet, så får den interkontinentala trafiken, som upprätthålls av fraktintäkter, dessutom en större proportionell del av kabinfaktorn och påverkar jämförelsen med föregående månad negativt.

-Den kraftiga ökningen av antalet covid-19-fall, nya reserestriktioner och rekommendationer kring social distansering, påverkade omgående efterfrågan och viljan att resa. Trots att SAS reagerade snabbt genom att minska kapaciteten, så ledde oundviklig ledtid för ny schemaläggning och lokala regler för korttidspermitteringar, att det tyvärr blev en obalans mellan kapacitet och efterfrågan under månaden. När vi nu går in i december, har vi ytterligare anpassat vår kapacitet efter rådande efterfrågan på skandinaviska förbindelser, säger Rickard Gustafson, vd SAS i ett pressmeddelnade.

SAS reguljärtrafik Nov20 Förändring1
ASK, säteskilometer (milj.) 1 001 -73,9%
RPK, passagerarkilometer (milj.) 252 -90,6%
Kabinfaktor 25,1% -44,3 p u
Antal passagerare (000) 330 -85,7%
Geografisk utveckling, reguljärtrafik Nov20       vs    Nov19
RPK ASK
Interkontinentalt -97,1% -80,8%
Europa/Intraskand -92,6% -84,9%
Inrikes -72,3% -36,0%
SAS chartertrafik Nov20 Förändring1
ASK, säteskilometer (milj.) 8 -95,3%
RPK, passagerarkilometer (milj.) 3 -98,0%
Kabinfaktor 39,3% -54,1 p u
Antal passagerare (000) 1 -97,7%
SAS total trafik (reguljär och charter) Nov20 Förändring1
ASK, säteskilometer (milj.) 1 009 -74,8%
RPK, passagerarkilometer (milj.) 255 -91,0%
Kabinfaktor 25,3% -45,2 p u
Antal passagerare (000) 331 -86,0%

1 Förändring jämfört med samma period föregående år, p u = procentenheter

Preliminär yield och PASK Nov20 Förändring Valutajusterad förändring
Passageraryield, SEK 1,65 57,6% 64,7%
PASK, SEK 0,41 -43,0% -40,4%
Nov20
Punktlighet (ankomst 15 minuter) 94,6%
Regularitet 98,4%
Förändring av totala koldioxidutsläpp, rullande 12 månader -63,1%
Förändring av koldioxidutsläpp per säteskilometer -6,0%
Koldioxidkompensation av passagerarrelaterade utsläpp 32%

Definitioner:
RPK – Passagerarkilometer
ASK – Säteskilometer
Kabinfaktor – RPK/ASK
Yield – Passagerarintäkter dividerat med betalda passagerarkilometer, RPK, exklusive charter.
PASK – Passagerarintäkter dividerat med säteskilometer, ASK, exklusive charter.
Förändring av koldioxidutsläpp per säteskilometer – SAS passagerarrelaterade koldioxidutsläpp dividerat med totalt erbjudna säteskilometer, rullande 12 månader
Koldioxidkompensation av passagerarrelaterade utsläpp – Andel av SAS passagerarrelaterade utsläpp som koldioxidkompenseras av SAS (EuroBonus-medlemmar, ungdomsbiljetter och SAS egna resor)

2 kommentarer

  1. Signe: SAS tappade 86 av passagerarna i november - vart tappade de dem? Försvunna på flyget? :)
    • Redaktionen: Nu har vi hittat ordet som saknades...