Stölder, inbrott och bedrägerier är de vanligaste brotten, men även digitala angrepp mot bokningssystem och kunddata ökar. Samtidigt uppger en majoritet av företagen att de inte polisanmäler alla incidenter, ofta för att man inte tror att det leder till någon åtgärd.
– Hotell och restauranger är särskilt utsatta eftersom verksamheten är publik, hanterar kontanter och ofta är lokaliserad i områden med hög rörlighet, konstaterar Brå i rapporten.
Många företag beskriver brotten som tidskrävande snarare än direkt ekonomiskt förödande – men för en mindre del har effekterna varit betydande. En av tio verksamheter uppger att brotten haft stor eller mycket stor ekonomisk påverkan.
Brå pekar också på flera riskfaktorer: större företag, verksamhet i städer och områden med hög brottslighet, samt tidigare brottserfarenhet ökar risken att drabbas.
Endast en tredjedel av företagen anser sig vara väl förberedda på att hantera brott, och bara en fjärdedel har fasta rutiner. Kamerabevakning och inbrottslarm är de vanligaste säkerhetsåtgärderna, medan samverkan med andra företag eller polis är ovanlig.
– Det finns en tydlig förbättringspotential i att arbeta mer systematiskt och gemensamt mot brott, särskilt i branscher med många publika miljöer som hotell och restaurang, skriver Brå.
Nyckeltal ur rapporten:
- 61 procent av hotell- och restaurangföretagen utsattes för minst ett brott under det senaste året.
- 37 procent rapporterar stöld eller inbrott.
- 22 procent har drabbats av bedrägeri.
- <30 procent anmäler alla incidenter till polisen.
- 33 procent uppger att de är väl förberedda för att hantera brott.
- 25 procent har dokumenterade rutiner för hur brott ska hanteras.
Rapporten Brott mot företag 2025 bygger på svar från drygt 5 000 svenska företag inom olika branscher.