Annons:

SJ på jumboplats när resenärer sätter betyg

SJ fortsätter att få dåliga betyg i de årliga mätningar kring personaltransporter som Svenskt Kvalitetsindex, SKI, låter göra, skriver svd.se.

Fjolårets mindre uppryckning har vänts till en nedgång och betyget en bra bit under 60 visar att många kunder är missnöjda med tågbolaget, skriver svd.se.

Årets undersökning visar stora skillnader i hur nöjda kunderna är med de bolag de nyttjar för sina transporter.

Bus4You och Nettbuss Express är två olika varumärken som båda ingår i Nettbuss Express AB. Bussbolagen ligger båda högt i rankingen och nivån 81 respektive 78 indikerar hög kundnöjdhet.

Nöjda kunder har också Sverigeflyg som i och med andra platsen i den totala rankingen är det flygbolag som har mest nöjda kunder. Sverigeflygs systerbolag Malmö Aviation kommer tvåa bland flygbolagen och fyra i den totala rankningen.

En gemensam nämnare för de bolag som har höga siffror i mätningen är enkelhet, smidighet och tillgänglighet, skriver svd.se. Det gäller inte enbart själva resan utan också det som är runt omkring, med andra ord exempelvis biljetthanteringen och hur att ta sig till och från terminal och hur information vid förseningar hanteras av företaget i fråga.

SAS hamnar på den nedre halvan i rankingen och kvar på samma nivå – 67 – som i fjol. De senaste fem åren har den skandinaviska flygkoncernen landat på siffror mellan 66 och 69. Fyra av tio kunder uppger att de drabbats av förseningar i samband med transport med flygbolaget, och SKI konstaterar att kunderna inte är nöjda med den information de fått när en flygresa blivit sen av någon anledning. SJ ”trumfar” SAS vad gäller förseningar. Sex av tio kunder anger att de drabbats av förseningar i samband med en resa med denna tågoperatör.

Även övriga bolag i mätningen rörande persontransporter har relativt höga andelar förseningar men de lyckas i kundernas ögon betydligt bättre med informationen och hanteringen av förseningarna än vad SAS och SJ gör. Det är i sig inte förseningarna som sänker en resenärs förtroende för ett bolag, enligt Svenskt Kvalitetsindex. En kommunikativ förmåga hos ett kommunikationsföretag kan minska den upplevda skadeverkan av en transport som inte håller tidsramarna.

Norwegian kniper femte platsen femma (fyra bland flygbolagen) med samma nivå som flygbolaget haft samtliga år, det vill säga 70.

KUNDNÖJDHET 2014
1. Bus4you 81
2. Sverigeflyg 79
3. Nettbuss Express 78
4. Malmö Aviation 76
5. Norwegian 70
6. Swebus 67
7. SAS 67
8. SJ 55

Kommentarer är stängda.