”Flygets framsteg, från 747 till Concorde till rymdfärjan, drevs länge av målet att gå längre, snabbare och högre”
Det började på 60-talet som ett samarbete mellan Boeing och PanAm ett nytt jetplan med djärv design.
Queen of the Skies, som 747:an kom att kallas, kom att dominera världens flygvägar i decennier framöver.
Ett team ledd av Boeing-ingenjören Joe Sutter designade och byggde jumbon på mindre än två och ett halvt år. De lanserade sådant som för alltid förändrade långväga resor: från 747:ans layout med dubbla gångar och underhållning ombord.

Nu, efter 54 år, har Boeing avslutat produktionen av 747:an. När det sista av jetplanen flyger iväg från sin fabrik i Seattle-området den 1 februari kommer ridån att falla för eran med fyra motorer, efter Airbus redan gav upp sitt olyckliga försök på en rivaliserande jetliner.
Totalt byggde Boeing 1 574 av modellen 747, från passagerarversioner till fraktfartyg till specialutgåvor som en NASA-beställd version som bar rymdfärjan eller Air Force One för amerikanska presidenter.
Flygets framsteg, från 747 till Concorde till rymdfärjan, drevs länge av målet att gå längre, snabbare och högre. Men med tiden har andra överväganden kommit in: kostnaden.