Annons:

Premium Sverige lockar igen – bilsemester och vandring toppar sommarens planer

Sverige lockar igen – bilsemester och vandring toppar sommarens planer

Hemestertrenden växer – 32 procent planerar att upptäcka Sverige med bil i sommar, visar en ny Sifo-undersökning. Samtidigt tappar utlandsresorna i popularitet och fler väljer att helt avstå semesterresor.

Efter flera år av ökat utlandsresande ser svenskarnas semesterplaner ut att svänga tillbaka mot hemmaplan. Enligt en färsk Sifo-undersökning, gjord på uppdrag av Göta kanal, planerar 32 procent att semestra med bil i Sverige i sommar – en tydlig ökning jämfört med tidigare år.

Samtidigt minskar intresset för resor utomlands. Förra året planerade 34 procent en utlandssemester, i år är siffran nere på 29 procent.

– Lågkonjunkturen påverkar tydligt semesterplanerna. Många vill fortfarande resa, men väljer närmare och billigare alternativ. Vi ser ett starkt återupptaget intresse för att upptäcka Sverige, säger Roger Altsäter, vd på Göta kanalbolag i en skriftlig kommentar.

Bilsemestern har alltså vind i seglen, men även vandring håller ställningarna som ett populärt alternativ. 17 procent av svenskarna planerar en aktiv sommarsemester till fots, en viss nedgång från pandemisommaren 2021 då intresset nådde rekordnivåer på 28 procent.

Ett annat trendbrott är att allt fler avstår från att planera semesterresor helt. 27 procent uppger att de inte planerar någon av de traditionella semesterformerna i år – den högsta siffran sedan mätningarna startade.

Semesterplaner20212022202320242025
Bilsemestra38%29%28%30%32%
Resa utomlands19%31%31%34%29%
Campa17%14%14%16%14%
Båtsemestra6%5%6%5%4%
Cykelsemestra7%5%3%5%4%
Vandra28%19%19%21%17%
Inget av ovan23%24%23%23%27%
Vet ej14%13%14%11%11%

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen) under perioden 3–6 April 2025. Totalt intervjuades 1060 personer i åldern 18–79 år.Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).

Undersökningen har genomförts mellan 2021 och 2025 med över 1 000 respondenter per år.

Relaterade artiklar