Annons:

The Dock öppnar – först på låtsas – snart på riktigt

Att öppna ett hotell i Södertälje är modigt. Att lansera det via en AI-kampanj innan det ens finns – det är antingen genialt eller bara väldigt 2025. Winn Hotel Group väljer det senare och låter datorn sälja in sitt nya projekt The Dock, som slår upp dörrarna 19 november.

I kampanjen får vi åka hiss mellan alternativa verkligheter: ett konferensgäng i Great Gatsby-stass, ett hånglande pensionärspar och hotellpersonal som släpar runt på en discokula stor som hela Södertälje centrum. “It’s not a stay. It’s a new state of mind”, lyder parollen.

Bakom idén står byrån Tinktur, som – eftersom hotellet fortfarande är en byggarbetsplats – tog hjälp av AI-studion Synthetic White. Resultatet? Hundratals AI-genereringar, moodboards och en hel del frustration över att AI-människorna vägrade göra som de blev tillsagda.

– Vi regisserade så gott vi kunde, men AI har sina egenheter. Ibland blev det rätt, ibland blev det… mindre rätt. Men till slut fick vi ihop en kampanj, säger Karin Jacobsson på Tinktur.

Winn Hotels vd Anders Junger menar att AI faktiskt är det perfekta sättet att sälja in en känsla av ett hotell som ännu bara består av byggdamm och bygglampor:

– Vi kan ge gästerna en känsla långt innan de kliver in genom dörrarna, säger han.

Fakta: The Dock öppnar på Marenplan i Södertälje. 14 våningar, konferensytor, restauranger och skybar. Öppningsdatum: 19 november. Kampanjen rullar redan i sociala medier.

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna
berghansen
VD/Country Manager till Berg-Hansen
Sista ansökningsdag:
30 september 2025