Annons:

Premium "Oavsett om man bara vill koppla av och andas, upptäcka och umgås, eller om det är adrenalin och äventyr som lockar, så kan Sverige leverera," säger Martin Juhos, vd för Svensk Camping. Foto (porträttbild): Niklas Maupoix

”Tillsammans kan vi bli en topp fem-destination i Europa”

Svensk Camping ser tydligt att Sverige kan bli Europas ledande campingdestination. Men för att lyckas krävs en kombination av marknadsföring, digitalisering, samarbete – och enklare regelverk.

– Vår vision är en strävan efter utveckling. För gästerna vill vi vara en kvalitetssäker destination som är positionerad med naturen i fokus, och har ett utbud av campingplatser som möter förväntningar och attraherar flera olika målgrupper, säger branschorganisationen Svensk Campings vd Martin Juhos rakt på sak.

Det kan låta självklart, men kräver tydliga strategier för att utveckla det som redan görs. Enligt honom handlar det om att stärka hela gästresan – från inspiration och bokning till vistelsen på plats.

– Det kräver marknadsföring i världsklass, digitalisering, ett löpande arbete med kvalitet och hållbarhet samt samarbete mellan aktörer inom turismekonomin, säger han och påpekar att ett tydligt mått på framgång är om andelen internationella gästnätter ökar från dagens 25 procent till 35–40 procent.

– Når vi över 20 miljoner gästnätter på årsbasis är Sverige en etablerad destination i Europa. Och ska Sverige bli en etablerad sommardestination i Europa är det på campingmarknaden vi behöver vinna. Det är här volymerna finns. Redan i dag sker en majoritet av alla europeiska övernattningar i Sommarsverige på camping. Vi ser att efterfrågan växer i Europa. Dessutom blir kapacitetsutnyttjandet i juni och augusti mycket högre.

Men det räcker inte med vässad marknadsföring. Förenklade regelverk är avgörande. Turistsäsongen är kort, och för att kunna nyttja den på bästa sätt menar Martin Juhos att dagens bygglovsprocesser måste förändras. Det är inte effektivt att hantera byggandet av tio nya stugor på en enskild campingplats som tio separata ärenden. Han understryker också att Svensk Camping driver frågan om fastighetstaxering, vilket många upplever som orättvist – särskilt när fritidshus i närheten av campingplatser värderas till miljonbelopp. Om det lossnar?

– Som campingresmål kan Sverige öka den europeiska marknaden från fyra miljoner gästnätter till åtta miljoner. Det handlar både om kapacitet och efterfrågan. Lyckas vi med detta har vi en säsong med bra tryck från slutet av maj till början av september.

Tyskland är en viktig marknad. I dag kommer cirka 100 000 tyskar till Sverige, men målgruppen är betydligt större – uppemot 15 miljoner personer.

– Den potentiella vinsten för Turistsverige och regionerna är enorm då 1 av 5 kronor som de här turisterna spenderar går till campingplatsen, resten går till samhället. För att nå dem måste vi finnas där tyskarna letar efter boende, det vill säga i de stora, etablerade OTA:erna, säger Martin Juhos.

Han nämner även den tyska motor- och turistorganisationen ADAC.

– Med 25 miljoner medlemmar är de en viktig aktör. Deras klassificeringsarbete är också en kvalitetsstämpel och vi erbjuder därför en direktintegration till deras bokningsmiljö. Det är bra för branschen, även om vår egen site tappar volym.

Ett större nordiskt samarbete ses som en viktig strategisk pusselbit för att lyfta hela regionen och stärka Sveriges konkurrenskraft. Martin Juhos pekar på att Danmark redan har dubbelt så många tyska gästnätter som Sverige och att det finns stora synergier att hämta i gemensam konceptutveckling och rundresor.

– Tillsammans kan vi bli en topp fem-destination i Europa: Frankrike, Italien, Spanien, Tyskland – och Norden! Mycket av infrastrukturen för att möjliggöra visionen finns redan på plats, och det är en stor konkurrensfördel att vi inte har så mycket trängsel bortanför vissa destinationer. 70 procent anländer med färja och det är viktigt med bra färjelinjer, men det blir också mycket intressant att se vad Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland kan få för effekt på branschen.

I höst tar Svensk Camping ett steg mot ett mer systematiskt arbete med branschutveckling – och resan mot Europas bästa campingupplevelser – när det nya kvalitets- och hållbarhetssystemet Qualcamp lanseras.

– Projektet tar ett komplett grepp om hela gästupplevelsen, från grundläggande klassificering till hållbarhet och gästinsikter. Våra medlemsföretag får exempelvis sina gästomdömen sammanställda från alla globala system som TripAdvisor och Google, så att de kan agera direkt, säger Martin Juhos. 

Han framhäver att framtiden för svensk camping handlar om att möta efterfrågan på naturupplevelser och social gemenskap – kanske under ännu fler tidpunkter på året än enbart sommaren. Enligt honom finns ingen tvekan om att marknaden för utomhusupplevelser är stark och att Sverige har ett bra utgångsläge.

– Där inte lätt, konkurrensen är stenhård, men vi har chansen. Oavsett om man bara vill koppla av och andas, upptäcka och umgås, eller om det är adrenalin och äventyr som lockar, så kan Sverige leverera. Jag tror på den bilden; att man som gäst lämnar Sverige som vore man ”omstartad”.