I Airshoppen Travel Retails fall är svaret ett solklart ja, det är värt det. Förmågan att anpassa en drygt 40 år gamla affärsmodell, är nämligen precis vad som får företaget att blomstra.
– Det finns en vanlig missuppfattning att vi antingen inte finns längre, eller att vi arbetar med ett döende koncept. Men Airshoppen har aldrig vuxit så mycket som nu, och håller snabbt på att bli marknadsledande i Skandinavien, säger managing director Lars Bording.

Airshoppens välutvecklade affärsmodell bygger på enkel semestershopping. Att i lugn och ro kunna handla taxfree innan avresan, det som på engelska kallas ”pre-order”. Det utvecklades av Lennart Holmgren 1982. Airshoppen är i dag ett oberoende företag som ägs av Nordic Leisure Travel Group, i vilken även Ving och Sunclass Airlines ingår.
I Skandinavien växte många av oss upp med, att när vi reste med till exempel Ving, i förväg köpa allt från godis till parfymer och spritdrycker. Vilka sedan väntade på oss i flygplansstolen på vägen ut eller hem. Dessutom till lägre priser än på de nordiska flygplatserna.
Allt det stämmer fortfarande. Men Airshoppen betjänar i dag flertalet flygbolag, inklusive reguljära. Air Greenland är det senaste tillskottet.
– Airshoppen kan på ett bekvämt sätt förbättra reseupplevelsen med utmärkta produkter, som delvis inte går att köpa någon annanstans, till ett garanterat lägre pris. Genom att tillhandahålla extra tjänster blir det också ett viktigt inkomststöd för researrangören eller flygbolaget, säger Lars Bording.
Taxfreekatalogen – som är överraskande populär bland yngre kunder – trycks fortfarande, men i en allt mer digitaliserad värld har Airshoppen omfamnat moderna, högteknologiska lösningar. I dag erbjuder man ett vasst marknadsföringspaket och en smart e-handelsplattform med plug-and-play-lösning. Den anpassas fullt ut till en samarbetspartners varumärke och unika behov. Det är motsatsen till en ”one solution fits all”-modell.

– Airshoppen kan även erbjuda strömlinjeformad hantering av shopping och taxfreesortiment ombord, liksom det baren säljer i form av drycker och snacks. Vi erbjuder bland annat sofistikerade tekniska lösningar som hjälper personalen att sälja effektivt, och säkerställer rätt mängd varor ombord.
Airshoppen har inte bara en pre-orderprodukt, utan kan också erbjuda ett attraktivt sortiment och system för försäljning av drycker, snacks och varor ombord.
Just det går i linje med de anpassningar som samtiden kräver. Klimatförändringar och ekonomisk oro gör både företag och konsumenter allt känsligare för miljöpåverkan och priser. Bränsleförbränning berör båda.
– Och det påverkas av vikt, varför ingen borde flyga omkring med onödiga varor som inte säljs. Ett annat steg i rätt riktning är att vi samarbetar med leverantörer som i stället för glas, som är tyngre, säljer vin i plastflaskor som i sin tur ständigt återvinns.
Miljöfrågor påverkar även produktportfolion. I dag innehåller den drygt 1 400 varor. Utbudet, som ständigt utökas, anpassas efter de önskemål en samarbetspartners kundkrets har. På det stora hela innebär det numera att framför allt mindre, mer nischade varumärken läggs till.
– Som i allt större utsträckning har strategi för miljö, sociala frågor och företagsstyrning, ESG. Kunderna vill veta mer om ursprung och miljöpåverkan, säger Lars och berättar att Airshoppens egen produktlinje är helt spårbar och gjord med återvunnet material.
Även taket på det nya, toppmoderna lagret i Landskrona har nyligen klätts i solpaneler. Lars påpekar att faktumet att Airshoppen äger distributionskedjan och inte har några mellanhänder är en stor fördel.

– Med modern teknik och AI-tjänster har vi förbättrat allt från logistik till att minska avfall. Eftersom handeln är digital kan vi över en natt anpassa den efter nya behov.
Dagsläget är ljust. Inom segmentet ”pre-order” är Airshoppen störst, det används av omkring 3,8 miljoner resenärer och har cirka 90 procent av de nordiska marknadsandelarna. Man har investerat i ny teknik för att i februari lansera en ny hemsida genom vilken erbjudandet ytterligare kan adapteras och skräddarsys.
– Till syvende och sist är semestershopping här för att stanna. Vad vi erbjuder är därför en enkel men smart och högteknologisk struktur. Som å ena sidan gör konsumenterna glada eftersom de sparar pengar, och å andra sidan ökar våra samarbetspartners intäkter. Airshoppen drivs av teknik och bekvämlighet, och har aldrig varit så relevant som just nu.
Läs mer HÄR.
