”Jag tror att det har en framtid för vissa operatörer. Flygbolagen kanske
hoppas, eller ber, att oljepriset om 18 månader kommer att vara lägre och
A380 kommer att vara ett idealiskt flygplan”
Australiensiska Qantas Airways parkerade sina 12 dubbeldäckare i den
kaliforniska öknen och sa att de inte skulle behövas på minst tre år.
Etihad Airways sa att det var oklart om deras 10 superjumbos någonsin
skulle flyga igen.
Men den plötsliga återhämtning har gett jetplanen ett nytt liv. De har
blivit det långväga valet för flygbolag från Storbritannien till Gulfen och
Australien. I slutet av 2022 kommer de månatliga A380-flygningarna att
vara nästan 60 procent av det totala antalet före Covid, visar Cirium-
data. British Airways kommer att genomföra fler A380-flygningar i slutet
av året än vad det gjorde före covid-19.
Superjumbon som ansågs förebåda ett nytt lyxigt kapitel för flyget när
den introducerades 2005 föll i onåd redan innan pandemin slog till, då
flygbolagen vände sig till mindre, och mer bränsleeffektiva plan.
Malaysia Airlines, Lufthansa och Air France-KLM är bland flygbolag som
sålde eller fasade ut sina flottor.
I juni 2020 opererade flygbolag över hela världen bara 43 passagerarflyg
med A380.

Den här månaden finns det nästan 4 000 schemalagda flygningar som
använder A380, och cirka 6 000 planerade till januari 2023, enligt
Cirium. Superjumbotjänster hos Singapore Airlines, som gjorde om ett
av jetplanen till restaurang under pandemin, kommer att vara nästan
tillbaka till det normala i slutet av 2022, visar uppskattningarna.
A380:s dragningskraft har alltid varit begränsad. Den hittade inga
köpare i USA, Latinamerika eller Afrika. Om den nuvarande ökningen av
reseefterfrågan avta och oljepriserna förblir höga, kan flygbolag som IAG
SA:s British Airways få kämpa för att motivera delvis fulla, fyrmotoriga
A380. Ankomsten av nyare, bränslesnåla flygplan kan återigen utgöra ett
existentiellt hot mot superjumbo.
Ändå kommer A380:s värde för flygbolagen sannolikt att sträcka sig
längre än den nuvarande ökningen, säger John Grant, chefsanalytiker på
flygdataleverantören OAG till nyhetsbyrån Bloomberg. Den lilla grupp av
flygbolag som använder planet är antingen ekonomiskt engagerade i
jetplanet eller inte har ett omedelbart alternativ, menar han.
– Jag tror att det har en framtid för vissa operatörer. Flygbolagen kanske
hoppas, eller ber, att oljepriset om 18 månader kommer att vara lägre och
A380 kommer att vara ett idealiskt flygplan, säger han.
A380 gjorde sin första flygning 2005 och vann över passagerare med sin
djärva utformning men många ryggade inför höga driftskostnader.
Airbus sålde 251 plan och den sista leveransen, till Emirates, gjordes i
november 2021. Qatar Airways vd Akbar Al Baker har beskrivit A380
som flygbolagets ”största misstag”.
Air France-KLM är glada över att ha tagit sina tio A380 ur drift 2020, två
år tidigare än planerat, och undvikit en renoveringsnota på cirka 400
miljoner euro, säger Anne Rigail, chef för divisionen, till Bloomberg
– Kostnaderna var så höga att det låg i vårt intresse att övergå till ny
generation plan som är mer bränslesnåla, säger hon.
Men alla ser det inte så. Qantas har redan återställt tre av sina plan och
planerar att ha halva flottan i luften i slutet av 2022 för långdistanslinjer
inklusive linjen Sydney-London. Tio ombyggda Qantas A380 kommer att
återvända till skyarna i början av 2024.
Emirates, som har mer än 100 A380, utrustar många av dem med säten i
premiumekonomi, en klass som har visat sig populär när pandemin
avtar.