Annons:

Lissabons bergbana spårade ur – 20 skadade

Vajer som brast i Lissabonolycka var inte godkänd för persontransport

Preliminär rapport pekar på bristande underhåll och säkerhetsrutiner – alla bergbanor i staden stoppas.

Den vajer som brast vid den dödliga bergbanekraschen i Lissabon den 3 september uppfyllde inte kraven för persontransport. Det visar den preliminära rapporten från Portugals haverikommission. Utredarna konstaterar dessutom att både underhållsarbete och säkerhetsrutiner brustit.

Olyckan inträffade på den klassiska linjen Ascensor da Glória, en av Lissabons mest besökta turistattraktioner. Vagnen, fylld med både lokalbor och turister, tappade kontrollen när vajern brast och rusade utför i upp till 60 kilometer i timmen innan den kraschade vid torget Restauradores. Hela förloppet var över på mindre än en minut.

Sexton personer omkom och omkring tjugo skadades, enligt portugisiska myndigheter. Elva av de döda var utländska medborgare – däribland tre britter, två kanadensare och två sydkoreaner.

Utredningen visar att vajern inte var certifierad för persontrafik och att flera av säkerhetssystemen inte fungerade som de skulle. Reservbromsar aktiverades men hade inte tillräcklig effekt för att stoppa vagnarna. Enligt El País och The Guardian har brister även upptäckts i dokumentationen av underhåll och tester.

Som en följd har Lissabons transportmyndighet stängt samtliga bergbanor i staden – däribland de populära linjerna Bica och Lavra – i väntan på teknisk inspektion.

Olyckan har väckt starka reaktioner i Portugal och riskerar att påverka förtroendet för landets historiska bergbanor, som varje år lockar hundratusentals turister. Den slutliga haverirapporten väntas bli klar senare i höst och kan leda till skärpta säkerhetskrav för funikularer i hela Europa.

Relaterade artiklar

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna