– Branschen och vi har rest oss starkt efter pandemin, trots ihållande inflation, högre räntor och ökade energikostnader, säger vd Burim C. Sumiq. Vi har dessutom överträffat våra egna kommersiella förväntningar för 2024.
Under pandemin valde Moment Hotels att investera i sin egen tillväxt. Hotellet byggdes ut med ytterligare 75 rum, vilket fördubblade kapaciteten till totalt 150 rum.
– Vi öppnade det utbyggda hotellet sommaren 2021. Det var ett affärsstrategiskt beslut som burit frukt – både under 2023 och 2024. Investeringen har stärkt vår position rejält, både när det gäller omsättning och resultat. Vi har dessutom en stark balansräkning och inga pandemirelaterade skulder till staten.
Under det gångna året har hotellet också genomfört omfattande komfortförbättringar i övriga delar av verksamheten.
– I dag står vi med ett hotell i toppskick – vad gäller standard, gästupplevelse och digitala lösningar anpassade efter olika kundbehov, säger Burim C. Sumiq.
Trots ett något svagare första kvartal 2025 ser han en tydlig ljusning framåt.
– Vi har en kommersiellt optimistisk syn på resten av året. Marknaden präglas av framtidstro, och vi ser ett starkt intresse från både affärs- och privatresenärer – trots det osäkra geopolitiska läget.
Så funkar Travel News bokslutsgenomgång i reseindustrin
Travel News granskar och analyserar varje år runt 2 500 företags bokslut. Bolagen vi bevakar hör hemma i reseindustrin. Vi gör detta tillsammans med det svenska AI-bolaget Eivora. Vår data kommer ursprungligen från Bolagsverket och varje gång en årsredovisning lämnas in uppdateras vår stora genomgång med det senaste resultatet. Vi producerar också en artikel om det enskilda bolagets resultat.
Med stöd av datan utser vi Top Performers och Supernovor i reseindustrin. För att bli en top performer ska bolagets resultat vara bättre än 50 procent av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat. För att bli en supernova krävs att bolaget är bättre än 90 procent av sina konkurrenter.
Målet med vår stora bokslutsgenomgång och att utse och hylla reseindustrins top performers och supernovor och utveckla industrin. Ökad lönsamhet och bättre marginaler är den viktigaste nyckeln till framgång. Självfallet är även ökad omsättning viktigt, men reseindustrin kan inte producera extrema snabbväxare som exempelvis tech-industrin eftersom de fysiska förutsättningarna är helt annorlunda. Ett hotell med 100 rum kan inte tredubbla sin omsättning tre år i rad på ett hållbart sätt.