Annons:

”2021 kommer affärsresandet tillbaka”

Michael Schüller är ny Head of Strategic Partnerships på DIB Travel. Här svarar han på Travel News på-nytt-jobb-enkät om affärsresandets framtid, travel tech, behövet av fler personliga möten och resor.  

Grattis Michael Schüller till nytt jobb som ansvarig för allianser på DIB Travel. Varför valde de dig?

Jag gillar att utmana och jobba med förändring. Jag tar också med mig en lång erfarenhet från affärsresebranschen och digital transformation.

Din titel är ansvarig för allianser på DIB, vad säger du på ett cocktailparty när någon undrar vad du gör hela dagarna? 

Jag pratar med affärsresebyråer som vill introducera eller vässa sitt digitala Travel Management-erbjudande.

Ni är ”ett expanderande travel-tech-bolag” enligt ett pressmeddelande. Det låter som ni lever på riskkapital och inte tjänar pengar. Rätt eller fel? Motivera gärna ditt svar.

Vi arbetar med en långsiktig plan med globala ambitioner som vi tagit fram tillsammans med våra ägare. Den innebär bland annat att vi satsar stora resurser för att fortsätta utveckla en ledande plattform för affärsresande.  Det är dock viktigt att poängtera att vi idag tjänar pengar på vår befintliga tjänst.

Ditt fokus är affärsresor, kommer detta att finnas kvar nu när alla lärt sig zoom och Skype?

Jag är helt övertygad att de företag som reser och  träffar sina kunder och potentiella kunder kommer att vara mera framgångsrika än de som inte gör det. Liksom företag, som låter anställda träffas för att utbyta idéer och erfarenheter, kommer att utvecklas och nå bättre resultat än de som inte gör det. Samtidigt kommer självklart digitala möten ta en större plats och ersätta en del onödiga resor, men att de fullt ut skulle kunna ersätta det personliga mötet är för mig en omöjlig tanke. Hittills har också all historisk teknisk innovation som underlättat kommunikation på olika vis också i förlängningen drivit behovet av fler personliga möten och resor.

 När når vi 50 procent av förra årets affärsresande? (Alltså 15 miljarder enligt ert pressmeddelande.)

Det beror helt på hur situationen med pandemin utvecklas, men att vi har i slutet av 2021 ligger på 50 procent borde inte vara en orimlighet.

Din arbetsgivare ska enligt ett pressmeddelanden “revolutionera affärsresor”, ursäkta men det tror du väl inte på själv? 

Det är mycket som tidigare ansågs omöjligt som ny teknik har möjliggjort, så det känns faktiskt som en högst rimlig vision.

Din viktigaste insats som chef på Egencia?

Att vi som team lyckades hantera ett internt och extern fokus på samma gång . På så sätt växte vi till  Sveriges största affärsresebyrå samtidigt som vi integrerade VIA Travel och migrerade vår gamla teknik till Egencia.

Namn:  Michael Schüller

Titel: Head of Strategic Partnerships

Familj: Gift med Rebecka, psykolog, och två döttrar

Bor: Kungsholmstorg

Senaste resa: Dolemiterna på sportlovet

Favorithotell: Hotel Sacher i Wien

Favoritfärjebolag: DDSG (Donaudampfschiffahrtsgesellschft)

Favoritreseapp: YR

Flygbolag som jag åker helst med: Jag tycker de flesta har ganska likvärdiga koncept. Det är personalen  ombord och på flygplatsen som gör skillnad.

Favoritdestination: Alperna såväl vinter som sommar

Min drömresa: Tåg genom Afrika

Detta vet vi inte om dig: Älskar att vinterbada

 

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024