Annons:

“Jag gillar att sluka media”

Pär Fischerström har nytt jobb på Travel News som annonsförsäljare. Här berättar han varför man ska annonsera i Nordens största affärstidning för reseindustrin. Vad han gjort tidigare och hur golf blev den stora passionen. Skidor är den andra. Varför ska man annonsera i Travel News? - Det är ju en ypperlig möjlighet för företag med produkter eller tjänster inom resenäringen att nå och påverka "rätt" beslutsfattare. För många är native ett bra sätt att kommunicera vilket också bidrar till ett visst content i Travel News.

Grattis Pär Fischerström, du är har nytt jobb på Travel News som annonsförsäljare. Varför valde NIls Norberg på Travel News dig tror du?

Tackar! Mina tidigare kontakter/erfarenheter kan vara värdefulla för att identifiera och bearbeta potentiella annonsörer inom svensk resenäring. Dessutom tyckte jag att personkemin kändes bra vid våra första möten.

Varför valde du att arbeta med Travel News?

– Personkemin vägde helt klart in. En halvtidstjänst med viss flexibilitet passar extremt bra i mitt jobblivspussel just nu. Med några få dagars distans känns det kul att återknyta kontakten med tidigare kunder från Semestertips/Fjällguiden. Travel News ligger rätt i tiden och har framtiden för sig. Också kul med mässan och övriga event.

Varför ska man annonsera i Travel News?

Det är ju en ypperlig möjlighet för företag med produkter eller tjänster inom resenäringen att nå och påverka ”rätt” beslutsfattare. För många är native ett bra sätt att kommunicera vilket också bidrar till ett visst content i Travel News.

Berätta lite om din bakgrund?

– Var under 80- och 90-talen säljare inom sporthandeln, men ville vidga mina vyer. Även om jag inte själv är utbildad har jag journalismen och media i blodet genom en pappa som var reklamfotograf och en syster som är journalist. Nu är även yngsta sonen snart färdigutbildad journalist. Fick in en fot hos Provisa 2001 och har gjort en bra karriär där. Jag gillar att sluka media och har även en hygglig talang att skriva (och korrekturläsa). Byter inte jobb så ofta men på senare år har jag inte längre 100 procent sysselsättning hos Provisa vilket gett möjlighet att pussla med andra passande uppdrag.

Vad lärde du dig på Provisa under många år?

– Bygga långsiktiga relationer om möjligt med personliga möten på mässor och/eller kundbesök. Förstå kundens verksamhet (behovsanalys). Ta många kontakter för att få tillräckligt med avslut för att nå målen. Visa engagemang och kunskap i ämnet vilket inte varit svårt då jag haft möjlighet att till stor del jobba med mina intressen.

Du har även jobbat mycket med golf, hur blev det din passion?

Hittade till golfen redan som yngre tonåring då mina föräldrar tog oss med på semester till en golfresort i Cornwall (England). Intresset har hållit i sig under alla år och jag har nytta/glädje av golfen både för att tävla och försöka prestera (vilket går upp och ner…) och som social företeelse med familj, vänner och emellanåt kundkontakter.

Hur ser en vanlig arbetsdag ut?

– Stor del av tiden sitter jag på mitt hemmakontor och där är arbetsredskapen framförallt telefon och mail. Genom CRM har jag ett bra verktyg för att göra rätt aktiviteter vid rätt tidpunkt och att få struktur och effektivitet i processen som förhoppningsvis ska leda till avslut. När det gäller nya kontakter skickar jag gärna ett mail innan första telefonkontakten med ambition att få en långsiktig relation. I början eventuellt ett projekt (ex Golfpärlor) är jag ofta ute på fältet för möten under cirka 10 dagar, vilket brukar öka chansen till direktavslut. Dessutom värdefullt för att etablera relationer då det varje år är en viss rörelse när det gäller beslutsfattare som slutar, börjar eller flyttar på sig. På flera möten får jag dessutom värdefulla uppslag som kan vara intressanta att spinna på redaktionellt och/eller kan leda vidare till andra prospects där jag får möjlighet att ”namedroppa”.

Hur ofta är du inne på Instagram på arbetstid?

– Aldrig, då jag inte är nämnvärt aktiv just på Instagram. Däremot är jag tämligen aktiv på Facebook och av mina vänner är uppemot hälften personer jag lärt känna genom jobbet. Har ofta en baktanke med egna inlägg och kommentarer till andras för att kunna dra växlar på det i kundkontakter. I Golfpärlor fyller Facebook en väsentlig funktion på olika sätt till exempel tävlingar/quizar.

Vad skulle få dig att byta bransch? 

– I princip ingenting. Gillar branschen och mina kunder/prospets där relationerna med få undantag är bra. Dessutom finns det ingen anledning att investera tid att bygga upp relationer i ny bransch, delvis med tanke på min ålder (65). Är dock inställd på att jobba ett antal år ytterligare (har en hustru som är 7 år yngre…).

Reseindustrins största utmaning?

– Kortsiktigt krig samt inflation med skenande bränslepriser och lågkonjunkur. Pandemi har det tjatats tillräckligt om… 

Namn: Pär Fischerström (som fokuserar betydligt mer på Sverigeresor än utlandet vilket kan prägla en del av svaren…)

Titel: Projektledare/mediesäljare

Familj: Hustru Anette, barnen Ludvig & Måns, barnbarnen Frej, Harry & Love

Bor: Ekerö

Senaste resa: Gotland förra veckan (där barnbarnen finns). 24-timmarskryssning till Åbo i juli. Annars var Mallorca  senaste utlandsresan (hösten 2021)

Favoritnyckeltal: % av budget

Favorithotell: Hooks herrgård

Favoritfärjebolag: Destination Gotland

Favoritkryssningsbolag: Har gjort mest affärer med Tallink Silja, men är ingen bra kund hos någon (prioriterar inte kryssningar)

Favoritreseapp: SMHI

Flygbolag som jag åker helst med: SAS och BRA (gillar Bromma när det gäller inrikes)

Favoritdestination: I Sverige Åre och Falsterbo. Av de som finns på mitt rese-cv: Aspen när det skidåkning/New York storstad/Skottland och alla dess linksbanor när det gäller golf. Ingen som sticker ut när det gäller sol & bad; hamnar längre ned på priolistan

Min drömresa: Beta av fler British Open-banor (golf) tillsammans med grabbgänget. Har spelat 3 av 8…

Detta vet vi inte om dig: Ganska nördig inom vissa områden, framförallt golf och skidåkning (både utför och uppför). Älskar naturupplevelser inklusive busväder på fjället eller golfbanan…det finns ju After Ski respektive golf där det är skönt att känna sig vindpinad. Tränar gärna hjärnan med Sudoko och liknande övningar. Kryper i kroppen om jag inte varit aktiv på några dagar. Är periodare när det gäller gym. Allätare när det gäller sport på TV, dock mer selektiv numera med det stora utbudet som råder. Ett vinter-OS slår dock det mesta.

Kommentarer är stängda.

FÖRSÄLJNINGSCHEF TILL ELITE HOTELS I LUND OCH MALMÖ
Sista ansökningsdag:
5 december 2022
Reseproducent till Rolfs Travel Group
Sista ansökningsdag:
4 december 2022