Annons:

“Service = ett möte mellan två människor”

Gustav Hanson är ny Director of Sales på Liberty International Tourism Group. Här svarar han på Travel News klassiska på-nytt-jobb-enkät.

“Oavsett om det handlar om att planera en stor konferens, en lyxig semester, en specialintresseresa eller ett sportevenemang, har vi lösningarna”


Grattis Gustav Hanson är ny Director of Sales på Liberty International Tourism Group. Varför valde vd Gérald Amoudruz dig tror du?

– Jag sålde uppenbarligen in mig bra. Nej, men jag tror att med gedigen erfarenhet både från affärsresebyrå, flygbolag och privatresesidan att jag har en bred kunskap inom resebranschen. Dessutom är jag alltid nyfiken på att lära mig nytt och är intresserad av nya trender, både inom resebranschen samt i övriga branscher. 

Liberty International Tourism Group vd Gérald Amoudruz.

Varför valde du att tacka ja till Liberty?
– Jag fick en bra känsla när vi hade våra diskussioner innan jag kritade på. Även om jag trivdes bra där jag var kände jag att det var en spännande utmaning och något nytt för mig. Det var helt enkelt bara att hoppa på tåget och så får vi se vart det barkar. 
Några av Travel News 50 000 läsare vet vem du är, men inte riktigt alla. Berätta!
– Jag heter Gustav och har som nämnt en hyfsat lång karriär bakom mig inom resebranschen. Med drygt 7 år i bagaget på Qatar Airways och innan dess flera resebyråjobb känns den här branschen som hemma. När jag inte jobbar är det småbarnsliv, familj och fotboll som är det som tar mest tid.

Och vad är Liberty egentligen?

– Liberty är världens största privatägda DMC. Med över 100 destinationer världen över kan vi hjälpa våra partners med lokal expertis i stort sett jorden runt. Här i Norden sitter vi 18 stycken där alla utom jag ansvarar för incoming medan jag hanterar outgoing. Oavsett om det handlar om att planera en stor konferens, en lyxig semester, en specialintresseresa eller ett sportevenemang, har vi lösningarna. Vi kan arrangera företagsretreater i Alperna, kulinariska turer i Sydkorea, VIP-platser på sportevenemang, och mycket mer. Dessutom erbjuder vi tjänster som markhantering för kryssningar och privatjetcharter. Vårt mål är att göra varje resa smidig och njutbar för våra kunder.

Vad gör en Director of Sales hela dagarna?
– Som Director of Sales är jag den första kontakten för Liberty här i Norden och ansvarar för att förfrågningarna som kommer in också når våra kontor runt om i världen. Jag fungerar även som kravställare för våra partners och säkerställer att vi alltid levererar högsta möjliga standard som möter deras behov. Vi jobbar även utbildande med vilka produkter vi kan erbjuda och information via sociala medier, nyhetsbrev och workshops.

Tiden när Sales Directors gick runt med bullar till kontoren (även om det är trevligt) kanske är lite passé nu när mycket sköts via Teams och mail, men jag ser fortfarande det fysiska mötet som en viktig del. 


Vad lärde du dig på Qatar Airways? 
– Otroligt mycket! Qatar Airways är ett väldigt stort bolag med mängder av kompetenta människor, både lokalt här i Norden samt i Europa och världen. Med ett stort internationellt team så lär man sig många saker från olika perspektiv. 

Jag började även min digitala resa på Qatar Airways som sedan utvecklades till att jag var ansvarig för Digital Marknadsföring samt försäljningen via våra egna hemsidor för Norra Europa. En roll där jag djupdök i data, trender, säsongsvariationer och vad exakt våra placeringar, kampanjinitiativ och betalda annonser genererade i faktiska kronor. 
Hur blir man en bra säljare i reseindustrin?

– Jag ser mig inte som en renodlad säljare i min roll utan det handlar mer om att vara en första kontakt och trygg punkt för våra partners här i Norden. För mig handlar det i högsta mån om relationsbyggande och samtidigt få folk att förstå värdet av ens produkt. Jag tror även på att med min digitala bakgrund försöka göra saker på ett mer innovativt sätt än andra kanske gör.

Vad är bra service enligt dig? 

– Det jag uppskattar mest är när service inte känns som service, utan mer som vänskap och ett möte mellan två människor. Den service jag minns mest från mina egna resor är inte hur ofta de fyllde på vatten eller hur serveringen var utan mer den personliga relationen och en genuin vänlighet människor emellan. 


Reseindustrins största utmaning? 
– Det finns mängder med utmaningar, men överturism tror jag är en stor utmaning. Vi ser fler och fler städer som med överturism mer förvandlas till museum än levande platser med lokalt liv. Jag tror det är viktigt att diversifiera turistströmmarna och få folk att uppleva platser som inte är top-of-mind. 

Gustav Hanson är ny Director of Sales på Liberty International Tourism Group.


Namn: Gustav Hanson
Titel:  Director of Sales
Familj: Flickvän och en liten 2 årig dotter
Bor: Henriksdalsberget, Stockholm
Senaste resa:  Kenya med Secluded Africa
Favorit Nyckeltal: Marknadsandel
Favorithotell: Kipalo Hills, Kenya
Favorit Färjebolag: SL-båten till kontoret i Stockholm är vardagslyx
Favorit Kryssningsbolag: Ingen kryssare så lämnat den blank
Favorit Reseapp: Rome2Rio
Flygbolag som jag åker helst med: Kan jag säga annat än Qatar Airways? 

Favoritdestination: Få städer slår Rio De Janeiro
Min drömresa: Roadtrip i Amerikanska Södern kanske?
Detta vet vi inte om dig: Jag kan citera varenda hiphop-låt från 90-talet

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna