Ja, alla tycker hållbarhet är viktigt, men ingen vill betala. Hur löser vi detta?
Didrik von Seth, VD SRF: Tyvärr är det en bister sanning att flygresandet kommer ofrånkomligt bli 20 – 30 procent dyrare för att kunna möta kraven på minskade utsläpp. Branschen och myndigheter måste därför tydligt visa vad som görs och hur detta minskar utsläppen.
Charlotte Blum, CEO Unlimited Travel Group: På längre sikt hoppas jag att hållbarheten blir en naturlig del i alla våra verksamheter. Det ligger ju i vårt gemensamma intresse att driva utvecklingen mot mer hållbara samhällen både klimatmässigt och socialt. Det kommer säkert att kosta och då hjälper det inte att be kunden att lägga till en slant utan det måste ingå i resans pris som allt annat.
Kajsa Beausang, Creative Director Joyvoy Studio: Genom innovation och att fasa ut de miljöskadliga alternativen. Men det kommer att ta tid förstås.
”Hållbarhet innebär till stor del resurssnålhet och det kan faktiskt innebära lägre kostnader”
Johanna Danielsson, VD Kairos Future: 1. Vi investerar i grön omställning (och ser till att tjäna pengar på detta, vissa kan tjäna på att utveckla elflyg, andra på AI-styrd ventilation, den tredje på att minska matsvinnet, den fjärde på att sälja grot till grönt flygbränsle). 2. Vi gör det lätt att boka tåg – obegripligt att vi inte lyckas lösa enkla tåg bokningar över gränserna 3. Vi tänker till runt målgrupper – de sura gubbarna som inte vill åka så långt men dricka många öl på plats, varför vill ingen ha dem?? 4. Vi lyfter fram sånt som kombinerar trevligt med hållbart, t.ex. att umgås/sova under den långa tågresan, stanna längre på plats. 5. Vi bjuder in till att labba med nya, hållbara beteenden under semestern – cykla, äta grönt, duscha, rymddusch…
Charlotte Holmbergh, Director of Communication Norwegian: Alla behöver förstå att alla behöver bidra om vi ska få ett hållbart samhälle – det gäller både företag och privatpersoner. Men vi behöver även incitament från politiken som gör det attraktivt att satsa på fossilfria flygbränslen till exempel.
Mats Nyblom, egen, SRJ(K): Hållbarhet innebär till stor del resurssnålhet och det kan faktiskt innebära lägre kostnader. Titta bara på hotell som med hänvisning till miljö/klimat slipper tvätta handdukar så ofta. Det finns mycket att göra här. Har inte detaljerade fakta, men jag gissar att själva resan är en stor hållbarhets belastning. Färre resor där man stannar längre på resmålet känns som en bra utveckling (se nästa fråga.)
Stanna en natt till när vi reser är faktiskt bra för miljön. Hur ska vi få människor att stanna en extra natt i Stockholm?
Charlotte Blum, CEO Unlimited Travel Group: Evenemang inom kultur, sport etc och spännande besöksmål som mäter sig internationellt.
Didrik von Seth, VD SRF: Tror att hotellen och andra aktörer i Stockholm behöver bli bättre på att erbjuda olika typer av paket. Tänk hotell, en god middag och en musikal till exempel.
Johanna Danielsson, VD Kairos Future: Utbudet är ju inget problem, särskilt inte när man räknar in skärgården. Handlar nog om plantera tanken i ett tidigt skede av planeringen. Exempel: växthus försäljarna har blivit jättebra på att plantera tanken i rätt forum att ”vanligaste misstaget som många ångrar är att köpa för litet”. Jag gick iaf på det…
Charlotte Holmbergh, Director of Communication Norwegian: Berätta mer hur fantastiskt vackert Stockholm är som är byggt på 14 öar och över 50 broar – man behöver någon eller några dagar extra för att hinna uppleva allt som vår vackra huvudstad har att erbjuda.
”Berätta mer hur fantastiskt vackert Stockholm är som är byggt på 14 öar och över 50 broar”
Mats Nyblom, egen/SRJ(K): Vad jag förstår är hotellens sämsta natt söndag-måndag. Att erbjuda den till ett bra pris om man lägger den till tidigare bokade nätter vore något. Lägg till koncept ”utan städning”, erbjud den till ”rock-bottom”-pris. Kanske t o m helt gratis om man försöker få kick-backs från restauranger och butiker som får extra-kunder.
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Promota möjligheten till lite bleisure, mera aktivt till frekventa affärsresenärer.
Detta är mina tankar om turistdestinationen Dubai.
Didrik von Seth, VD SRF: För aktiviteter som till exempel golf under vintern är det suveränt.
Johanna Danielsson, VD Kairos Future: Intressant på många sätt, men inte min personliga prio.
Charlotte Holmbergh, Director of Communication Norwegian: Kluven eftersom det är ett häftigt och spännande resmål men det finns många gästarbetare som borde ha det bättre där.
Mats Nyblom, egen/SRJ(K): Jag har ju aldrig varit i Dubai men jag tänker att det är (i alla fall för mig) lite som Las Vegas. Nästan en slags urfolks turism. Att se människor från olika kulturer och ursprung mötas i en helt artificiell miljö. En studie intressant att göra en gång, sedan vill man inte återvända och spilla dagar av sitt liv på denna plats.
”Som en solsäker (åjo!) konstgjord lekplats för de som älskar bling, hög servicenivå och överdådiga resorts”
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Kul ställe att besöka och onekligen har dom haft en imponerande utveckling dom senaste 25 åren. Sen är jag dock inte säker på att all konstgjord överdåd är vad ganska många svenskar resenärer drömmer allra mest om.
Kajsa Beausang, Creative Director Joyvoy Studio: Som en solsäker (åjo!) konstgjord lekplats för de som älskar bling, hög servicenivå och överdådiga resorts.
Charlotte Blum, CEO Unlimited Travel Group: Jag har faktiskt aldrig varit där utom på flygplatsen så jag kan inte uttala mig. Men det är ju ett omdebatterat resmål – populärt hos vissa och mindre populärt i andra kretsar. Jag tror alltid att resande och besök även till omdiskuterade resmål är bra. Människor måste mötas för att förstå varandra bättre.
Dubai utmanas av Oman, Qatar och Saudiarabien med flera. Hur kommer detta att sluta?
Didrik von Seth, VD SRF: Som komplement till traditionella resmål på vintern kan alla vara med och ta en del av marknaden. Det gäller dock att vässa sin produkt.
Charlotte Blum, CEO, Unlimited Travel Group: Vet ej.
”Ja vad ska man säga? Må bästa hen vinna?”
Charlotte Holmbergh, Director of Communication Norwegian: Dessa destinationer är extremt varma destinationer men det kommer nog alltid att finnas ett intresse att resa dit eftersom det anses vara exotiskt. Dubai slutar nog som vinnare.
Mats Nyblom, egen/SRJ(K): Ja vad ska man säga? Må bästa hen vinna? Saudiarabiens vision med ”the Line” tar ju i alla fall den helt artificiella miljön till ”next level”.
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Är säker på att det finns en enorm potential för turism till Gulfen, inte minst från alla snabbt växande ekonomier i Asien. Så jag tror inte Dubai är speciellt oroliga för konkurrensen i regionen, utan bara sporras av den.