Annons:

Premium

Fredagspanelen om bonuspoäng och Stordalens fastighetsförsäljning

Fredagspanelen denna vecka består av SAS presschef Freja Annamatz, Jenny Elisabeth Kaiser, Chief Marketing Communication Officer, Visit Sweden, Johan Söör, vd First Camp, Sofi Cederlöf, marknadschef på Flygresor.se, TUI:s kommunikationschef Adam Györki,   SRF:s vd Didrik von Seth, Norwegians kommunikationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson, flyganalytikern Jan Ohlsson, reseexperten Mats Nyblom och Robert Lönnblad, General Manager Scandinavia, Finnair.

Vart vill du helst åka på semester i sommar?

SAS presschef Freja Annamatz: Spanien och skärgården.

Jenny Elisabeth Kaiser, Chief Marketing Communication Officer, Visit Sweden: Jag vill vandra norrut , gå genom sädesfälten i Skåne och hänga runt i Stockholms skärgård om det går.

Johan Söör, vd First Camp: Oblygt nog svarar jag till någon av de över 1500 stugor vi i First Camp har på våra 45 campingdestinationer. Kanske Tylösand, Torekov eller Solvik utanför Smögen. Sverige är ett fantastiskt semesterland och en positiv sak med pandemin är att fler upptäcker det.

SRF:s vd Didrik von Seth: Frankrike

Sofi Cederlöf, marknadschef på Flygresor.se: Spanien

TUI:s kommunikationschef Adam Györki: Grekland

Flyganalytikern Jan Ohlsson: Listan är lång nu. Cypern, Island, Svalbard, Seychellerna…

Norwegians kommunikationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson: Italien

Reseexperten Mats Nyblom: Kragenäs i Bohuslän

Robert Lönnblad, General Manager Scandinavia, Finnair: Italien, Spanien. Japan eller Indonesien (Bali) vore fint ifall läget tillåter.

Freja Annamatz, presschef på SAS: EuroBonus-poängen är giltiga 4–5 år, beroende på när på året du tjänade in dem och de går ut i slutet av samma månad som du först skapade ditt EuroBonus-konto. SAS har inte ändrat poängsystemet under pandemin. EuroBonus-poängens giltighetstid är en av branschens mest generösa giltighetstider för poäng.

Om du inte har använt dina poäng under dina 5 år finns det flera alternativ som gör att du enkelt kan använda dem även idag. Bland annat kan du boka SAS Bonusresor 330 dagar i förväg, och alltså resa 330 dagar efter att dina poäng gått ut, du kan även använda dem för att köpa nätter på hotell eller köpa något i EuroBonus-shopen.

Vi har nu och har haft extremt god tillgänglighet på bonusresor, men om det av någon anledning inte skulle finnas tillgänglighet kan du betala alla resor på SAS helt eller delvis med poäng.

Om nej, vad borde regeringen ha gjort annorlunda om vi utgår reseindustrin?

Jenny E Kaiser Chief Officer Marketing Communications hos Visit Sweden.

Jenny Elisabeth Kaiser, Chief Marketing Communication Officer, Visit Sweden: Den påverkan pandemin har är av en dignitet som gör att den frågan måste de mer kunniga på området besvara uifrån ett både marcro- och micro-ekonomiskt perspektiv göra. Det är enkelt att tycka en massa saker, men att vara den som fattar besluten i den här typen av komplexitet är en annan. 

Johan Söör, vd First Camp: Det är ju lätt att säga att man hade velat ha ett ännu större ekonomiskt stöd, men t ex permitteringsreglerna har varit mer generösa i Norge jämfört med Sverige. Vi i campingbranschen har kommit ganska lindrigt undan jämfört med andra resebranscher och på First Camp tappade vi 15-20% av omsättningen 2020 (exklusive förvärvseffekter), men de statliga stöden kompenserar ändå bara för en liten del av det vi tappat på sista raden. 

I övrigt skulle jag gärna se att regeringarna i hela Norden värnade det nordiska samarbetet mycket bättre. Tyvärr har det nu blivit en tävlan om att stänga gränserna för varandra. 

SRF:s vd Didrik von Seth: Åtgärderna skulle vara mer träffsäkra och lyft fler kostnader för till exempel reseindustrin som tappat mer än 90 procent av omsättningen. I Sverige har fler än hälften förlorat jobbet inom resebyrå- och arrangörsledet. I Finland är samma siffra några enstaka procent. I Norge ca 10 procent. 

Reseexperten Mats Nyblom: Har inte detaljkunskaper, men om man studerar konkursstatistik är restaurang och hotell drabbade och ingen har väl missat dessa branschers besvärliga situation. En annan bransch som är hårt drabbad är partihandel som ofta är underleverantörer till restaurang och hotell och i någon mån också reseindustrin. Eftersom dessa företag inte är så publika kan det nog vara så att denna bransch, som alltså är en viktig leverantör till reseindustrin har drabbats.

Petter Stordalen har sålt hotellet Skt Petri i Köpenhamn för runt 1,5 miljarder kronor, din reaktion?

Jenny Elisabeth Kaiser, Chief Marketing Communication Officer, Visit Sweden: Grattis Stordalen? 

Johan Söör, vd First Camp: Jag är förstås inte insatt i vilka överväganden Stordalen gjort, men som jag förstår det ska hans hotellkedja fortfarande driva hotellet. Att sedan själva fastigheten ägs av ett annat företag är ju inget ovanligt i hotellbranschen.

SRF:s vd Didrik von Seth: Hoppas att han fick det han förväntade sig. Petter är väldigt utsatt som resten av resebranschen. Han klarar dock detta och kommer säkert stärkt ur denna kris. 

TUI:s kommunikationschef Adam Györki: Har ingen aning om vad Skt Petri är. Vet inte heller om det var dyrt eller inte. Jag vet faktiskt inte om det spelar så stor roll? Det jag vet är att världen behöver personer som Petter Stordalen!

Flyganalytikern Jan Ohlsson: Klokt beslut att få in pengar till drift.

Norwegians kommunikationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson: Det är nog bra för bolagets ekonomi.

Reseexperten Mats Nyblom: Enligt Stordalens egen utsago handlar det ju om att kunna betala av skulder. Det är ju bara fastigheten som säljs inte själva hotellrörelsen. Har svårt att bedöma prislappen, om det är att betrakta som en panikförsäljning till underpris. Men frågan är hur mycket balansräkningen stärks. Den lättar ju på skuldsidan men den lättar också på tillgångssidan. Finns nog skäl att fortsätta följa Stordalens affärer. Erfarenheten visar ju att de som växer aggressivt i goda tider har en tendens att drabbas hårt i svåra tider. Man har inte detaljstuderat Stordalen för att ha en synpunkt i just detta fall.

Robert Lönnblad, General Manager Scandinavia, Finnair: Han är en duktig affärsman och utgår ifrån att läget var rätt för honom att sälja.