Detta är mitt favorithotell i Sverige.
Kajsa Beausang, creative director Joyvoy Studio: Många! Men jag hoppas att mitt nästa blir Niehku Mountin Villa, jag ska dit och vandra i sommar.
Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Kosta Boda Art Hotel i Småland.
Kenneth Hultgren, kommunikationschef Strawberry: Copperhill Mountain Lodge i Åre
Johanna Danielsson, vd Karios Future: Utforskar hellre nåt nytt än återvänder till en favorit. Oftast är det dock mina uppdragsgivare som väljer platsen för konferensen/eventet.
Erik Nissen Johansen, Creative Director / Founder Stylt Trampoli AB: Pater Noster Ett hem vid horisonten.
Lotta Giesenfeld Boman, vd/ägare Sigtuna Höjden: St Clemens i Visby. Familjeägt med omsorg om gäster och med Visbys bästa läge – återvänder gärna!
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Hotell Åregården tycker jag är ett charmigt och bra och personligt hotell, med fin service och krogar.
Charlotte Blum, VD & Koncernchef Unlimited Travel Group: Oj vad svårt, jag har många favoriter. Spontant ligger ju Hotel Diplomat här i Stockholm mig väldigt varmt om hjärtat eftersom jag var chef där för många år sedan. Själv har jag bott en hel del på Dorsia i Göteborg. Ett personligt hotell med utmärkt service och bra läge. Om man vill göra en trevlig utflykt till Skåne är ju Wanås Hotel väldigt trevligt. Men det finns ju så många fler….
Didrik von Seth, vd SRF: Fortfarande Sund Nergård i Sörmland.
Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Hotell Tylösand
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Jag brukar svara Eggers i Göteborg med utläggningar om järnvägshotell och att konstnärsförbundet bildades i hotellet. Jag bor inte så ofta på hotell i Sverige att jag har hunnit ändra mig.
“Tiden är en valuta som ökat i värde och behovet av att transportera värdefulla experter och specialister mellan strategiska platser bortom allfarvägarna är intressant att titta vidare på”
Så kommer svenskt affärsflyg att utvecklas i framtiden. Speciellt i Norden. Detta tänker jag!
Kajsa Beausang, creative director Joyvoy Studio: Pandemin lärde företagare att ha digitala möten i större utsträckning = hållbart och miljövänligt. Man kan avstå från de ”onödig” affärsresorna. Däremot kommer det digitala mötet aldrig att ersätta det personliga, men det är klokt att fundera över när detta är viktigt eller mindre viktigt. I ett längre perspektiv tror jag att flyget elektrifieras.
Martina Krantz, pressansvarig Apollo: På kort sikt tror jag inte att det sker så mycket men långsiktigt så bör det förändras/utvecklas i takt med den svenska flygstrategin som ska minska flygets klimat- och miljöpåverkan. Affärsflyget är en viktig del av den skandinaviska infrastrukturen och våra flygplatser knyter samman Sverige – och Sverige med världen.
Kenneth Hultgren, kommunikationschef Strawberry: Ska Sveriges alla delar leva och utvecklas så är flyget en viktig del av det. Förutsätter dock att operatörerna är långsiktiga och pålitliga när de lägger rutterna och att de fortsätter utvecklas i grön riktning.
Johanna Danielsson, vd Karios Future: Tror spontant på LYGGs affärsmodell med mindre plan och mer direkta linjer och att den efterfrågan även finns utanför Norden. Tiden är en valuta som ökat i värde och behovet av att transportera värdefulla experter och specialister mellan strategiska platser bortom allfarvägarna är intressant att titta vidare på.
“…när elflyget kommer, kommer landsbygden att må bättre”
Erik Nissen Johansen, Creative Director / Founder Stylt Trampoli AB: Det är ett långt land, och tåget lider av dåligt underhåll, och när elflyget kommer, kommer landsbygden att må bättre.
Lotta Giesenfeld Boman, vd/ägare Sigtuna Höjden: Mindre flygplan som drivs på el vore drömmen. Gärna tätare tidtabeller till trafikerade destinationer. Tänk om det kan bidra till att öppna upp för destinationer som idag inte är så lätta att ta sig till i Norden.
Elflyg kan lyfta redan 2026 om man läser på Vattenfalls hemsida. Låt oss hoppas!
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Givet teknikutvecklingen och acceptansen för att ta möten på Teams så skulle jag säga att volymen kommer att vara ganska oförändrad de kommande åren.
“Vi behöver flyga mer, inte mindre”
Didrik von Seth, vd SRF: Om den skadliga flygskatten avskaffas inom kort, senast 1:a januari 2025, kan Sverige undvika att fortsätta att halka efter övriga Norden. Vår del av Europa präglas av gles befolkningstäthet och långa avstånd. Vi behöver flyga mer, inte mindre.
“För möten med människor från andra kulturer är det fysiska mötet viktigare”
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Det inomnordiska affärsflyget som har Sverige som bas är frågan. Mitt svar blir att jag tror att det kommer att gå tillbaka. Detta flyg har använts i stor utsträckning till att över dagen åka för att sitta av tid på återkommande avrapporteringsmöten och liknande. Här blir olika former av web-baserade lösningar en välkommen avlösning till detta resande. Inom Sverige (och i någon mån inom Norden) vet vi hur vi fungerar och det fysiska mötet blir mindre avgörande för att skapa relation och tillit, i synnerhet med människor man har täta kontakter med. För möten med människor från andra kulturer är det fysiska mötet viktigare. För att skapa den mellanmänskliga kontakt som är nödvändig för att kunna samarbeta. Menar alltså inte att vi Skandinaver på något sätt är mer pålitliga eller så. En jamaican kan nog behöva komma till Sverige i november och se vårt regngråa glesbefolkade land och träffa oss ”in person” för att förstå vad för slags kufar vi är. Men också att vi ändå kan vara glada, samarbetsvilliga och pålitliga.
Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Jag hoppas och tror på en positiv utveckling eftersom bra affärer kräver fysiska möten och då är flyget viktigt för snabb och effektiv transport.
“Många har försökt, få har lyckats”
Ryanair överger inrikesflyget i Sverige. Finns det utrymme i vårt avlånga glesbefolkade land för fler aktörer än BRA, SAS och Norwegian?
Kajsa Beausang, creative director Joyvoy Studio: Det finns alltid utrymme för konkurrens.
Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Nej.
Kenneth Hultgren, kommunikationschef Strawberry: För de som levererar på resenärernas förväntningar och tillför marknaden någonting nytt så finns det alltid plats.
Johanna Danielsson, vd Karios Future: Ja möjligen för mindre mer specialiserade aktörer med mindre utpräglat volymfokus än Ryanair.
Erik Nissen Johansen, Creative Director / Founder Stylt Trampoli AB: Sverige, yes.
Lotta Giesenfeld Boman, vd/ägare Sigtuna Höjden: Jag tror att det är svårt, många har försökt, få har lyckats.
Charlotte Blum, VD & Koncernchef Unlimited Travel Group: Det finns kanske plats för några mindre lokala aktörer till specifika destinationer annars betvivlar jag det faktiskt. Historien visar ju att det är svårt med lönsamheten för bolagen.
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Finns nog utrymme för några ytterligare nischaktörer på tunna upphandlade rutter också.
Didrik von Seth, vd SRF: Absolut. När vi inte har flygskatt och el- och fossilfritt flyg slår igenom kommer en rad mindre aktörer in på marknaden.
Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Om intresset för att flyga inrikes ökar så finns det utrymme.
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Numer ska man väl snarast se hackordningen i omvänd ordning jämfört med frågeställningen. Även BRA är ju lite skakigt…
Sex klimataktivister på SAS årsmöte fick stor medial uppmärksamhet. Hur ska vi i reseindustrin bemöta civil olydnad av denna sort?
“Att förstöra för andra är aldrig hållbart i längden”
Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Genom transparens för det hållbarhetsarbete som resebranschen bedriver. Informera och upplysa för att nå fram med budskap och på så sätt möjliggöra för konstruktiva dialoger.
Kenneth Hultgren, kommunikationschef Strawberry: Att förstöra för andra är aldrig hållbart i längden. Men i grund och botten handlar det för många om ett engagemang för framtiden och det borde tas tillvara på ett sätt så att det åstadkommer verklig förändring och inte enbart en flyktig notis i tidningen som flertalet läsare snabbt avfärdar.
Erik Nissen Johansen, Creative Director / Founder Stylt Trampoli AB: Skaffa mera miljövänliga alternativ.
Lotta Giesenfeld Boman, vd/ägare Sigtuna Höjden: Vi får vänja oss och bemöta kritiken med fakta. Det skulle kunna hända fler företag och verksamheter i besöksnäringen, men även andra branscher såklart.
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Vi i branschen får fortsätta att på ett tydligt och pedagogiskt sätt berätta om vår plan för att fossilfritt resande, till både odemokratiska klimataktivister, den stora allmänheten och makthavare. Men samtidigt också berätta om fördelarna med att resa och att mötas, inte minst i ett demokratiperspektiv i dagens lite mörka och oroliga tider.
Charlotte Blum, VD & Koncernchef Unlimited Travel Group: Så länge det är fredliga aktioner så tycker jag att vi ska lyssna på den yngre generationen och respektera deras oro och argument. Jag tycker också att vi ska ta in vetenskapliga fakta och argument för att bemöta kritiken och se hur vi framöver ska lösa de utmaningar som finns på ett vettigt sätt.
Didrik von Seth, vd SRF: Som övriga bråkstakar och överförfriskade tokstollar.
Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Det borde finnas betydligt bättre sätt att visa sitt missnöje på än det som hände på SAS årsmöte. Hur det ska bemötas är svårt att ge förslag på eftersom resebranschen väcker så starka känslor så det lär fortsätta. Det är ok att uttrycka sina känslor men det måste ske på ett respektfullt sätt.
“För SAS har väl personalens strejker varit ett större problem än några klimataktivisters civila olydnad”
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Man ska inte överdriva detta problem. För SAS har väl personalens strejker varit ett större problem än några klimataktivisters civila olydnad. Sedan hade de väl den formella rätten att delta på stämman, även om de inte följde mötesprocedurerna.
Jag tror ingen idag anser att Rosa Parks gjorde fel som den 1 december 1955, trots att hon var svart, satte sig i bussens vita sektion. När USA:s kongress fått tänka lite på saken tyckte den likadant och har utnämnt henne till ”the first lady of civil rights” och ”the mother of the freedom movement”.
Med andra ord: Man får respektera att aktivister brinner för en sak som de är övertygade om kommer att göra världen bättre. Rättssamhället ska då korrekt, men utan ”överdriven nit”, säkerställa att gällande lagstiftning efterlevs. Om den mediala bevakningen av händelsen leder till ett starkt folkligt engagemang i frågan har aktivismen lett till ett bättre samhälle. Uteblir reaktionen självdör i allmänhet aktivismen. Den saknar folkligt stöd.
Detta gäller för icke-våldsam aktivism. Rote Arme Fraktion och annan terrorism måste givetvis hanteras annorlunda.
Hit reser jag i påsk. Gärna med en motivering.
Kajsa Beausang, creative director Joyvoy Studio: Det kan bli en spontan resa till Palma, jag måste bara övertyga skocken om att detta är en suverän idé.
Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Jag reser till Kreta i påsk, för att möta våren i Grekland
Kenneth Hultgren, kommunikationschef Strawberry: Till vänners pyssel- och buffébord i Stockholm för att sedan komplettera med några härliga skiddagar i Åre.
Erik Nissen Johansen, Creative Director / Founder Stylt Trampoli AB: Trysil med barnen!
Lotta Giesenfeld Boman, vd/ägare Sigtuna Höjden: Jag är trogen de svenska fjällen och i synnerhet Bydalsfjällen. Där ser jag fram emot att ladda batterierna och njuta av sol, snö och skidåkning innan det är dags att fokusera på vår och sommarsäsong!
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Åre, en med svenska mått mätt unik destination. Fantastiskt krogutbud, bra boende, härlig by, rätt bra skidåkning. Nu så hoppas jag också på bra väder.
Charlotte Blum, VD & Koncernchef Unlimited Travel Group: Till mitt sommarhus och familjen utanför Halmstad. Känner en stark längtan efter lite frisk havsluft just nu.
Didrik von Seth, vd SRF: Sörmland. Nästan lika vackert som Skåne.
Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Till vårt hus i Båstad för att påsken på Bjärehalvön ofta är helt fantastisk – särskilt om vädret är bra.
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Det blir Bohuslän och Kragenäs Järnvägsstation. För den som inte har en egen järnvägsstation men ändå vill tillbringa påsken i Bohuslän och funderar på något att göra kommer här ett tips: Kvirr = konstvandring i Ranarike. 47 lokala konstnärer öppnar sina ateljéer. En hemsida finns här.