X-ministern Peter Norman ska än en gång utreda Arlanda och rapportera till infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson den 31 maj 2025. Vad tycker du borde göras asap?
Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Avskaffa flygskatten för att stärka Arlandas position. Utöver det väsentliga förbättringar gällande marktransport till och från Arlanda.
Lina Skandevall, Företagare/Opinionsbildare inom besöksnäringen Skandevall Media AB: Det är en behjärtansvärd ambition att bli Nordens ledande flygplats. För att komma dit måste politikerna se över ökad internationell tillgänglighet och skatter och regler omgående för att vi ska stå oss i konkurrensen gentemot våra nordiska kollegor/konkurrenter som springer ifrån oss oroväckande snabbt. Vi måste kroka arm med näringslivet och satsa på samsyn över blockgränserna. Annars blir det ingen långsiktighet. Eller hållbarhet.
Alexis Barnekow, vd Chatflights: Passkontrollen tar för lång tid vilket skapar flaskhalsar och folk missar sina flyg. Påverka polisen så att det införs automatiska passkontroller som snabbar på det.
”Det borde snart vara ’färdigurett’ vad gäller Arlanda”
Olle Magnusson, generalkonsul Österrike STS Alpresor: Gör flygplatsen enklare att överblicka. Rullband för att underlätta förflyttning mellan terminaler. Lägg tankarna på en ny rullbana på is och använd pengarna till att skapa god tillgänglighet.
Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Det borde snart vara ”färdigurett” vad gäller Arlanda men det är viktigt att tillgängligheten till och från Sverige ökar så förhoppningsvis kan detta leda till något bra. Det är däremot viktigt att man underlättar för flygbolagen att satsa på Arlanda och är försiktig med att höja skatter och avgifter. Ett första steg vore att avskaffa flygskatten som genererat närmare sex miljarde kronor till staten sedan den infördes 2018 – och inte en enda krona har gått till omställningen för flyget.
”Lägg tankarna på en ny rullbana på is”
Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Normans slutsatser kommer att vara ett av flera viktiga underlag inför regeringens beslut om den kommande nationella planen för transportinfrastrukturen för perioden 2026–2037.Som skattebetalare känner jag att det säkerligen finns andra prioriterande områden att lägga fokus vid, utreda och ta action asap. Tex att framtidssäkra järnvägen och se till att det rustas för våra svenska vintrar samt möjliggöra en ännu snabbare grön omställning.
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: I antalet resor dominerar inrikes och europeiska resor. Då är resan på marken inklusive tiden på flygplatsen en stor del av restiden dörr- dörr. Om man fokuserar på resenärerna borde man ägna mycket energi åt att göra resan till flygplatsen, samt angöringen och genomströmningen på själva flygplatsen snabb och säker, Självklart säker vad gäller liv och lem, men här tänker jag på att dessa tider ska vara förutsägbara och gärna garanterade.
För sällanresenären är kanske flygplatsen som ett ganska utdraget shoppingtivoli något positivt och glädjefyllt, men ju oftare man reser desto mindre vill man tvingas till att ha tid att fördriva.
Detta borde Swedavia göra för att få fler flyglinjer till Sverige:
Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Kravställa bättre förbindelser. Fortsätta på inslagen väg med att förbättra infrastrukturen på flygplatsen, som t ex utvecklad säkerhetskontroll på Arlanda.
Lina Skandevall, Företagare/Opinionsbildare inom besöksnäringen Skandevall Media AB: Opinionsbildningen måste ske från många håll för att lyckas. En mobilisering av näringsliv och organisationer på regional och nationell nivå tillsammans med myndigheter är klart önskvärd för en gemensam, stark röst.
Alexis Barnekow, vd Chatflights: Jag tror att de har svårt att påverka det. Flyglinjer etableras när Sverige bli mer intressant som destination för turism och näring, Swedavia har svårt att påverka det.
Olle Magnusson, generalkonsul Österrike, STS Alpresor: Swedavias möjligheter att påverka är små, nya direktlinjer styrs av betalningsvilja och och köpkraft. En starkare SEK är en förutsättning för att locka nya direktlinjer till Arlanda.
Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Se över skatter och avgifter som gör det dyrare att flyga till och från Sverige jämfört med många andra länder. Flygbranschen är en lågmarginalbranch så för att fler direktlinjer ska etableras behövs incitament. Om flygets omställning stöttas och vi får fart på omställningen till ett mer hållbart flyg så finns alla möjligheter för Sverige vad gäller flygförbindelser.
Personligen värjer jag mig lite för begreppet ”Sverige” = ”Arlanda”
Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Oj, vilken svår fråga för en som inte är insatt. Jag tänker att det borde handla om efterfrågan och där har fler än Swedavia ett ansvar. Det är ju ganska komplext och kostsamt att påbörja en ny linje och då behöver man nog vara ganska säker på att det kommer att flyga. Man kanske kunde se över det etniska resandet mer. I Sverige är nästan var femte invånare från ett annat land – där kanske det finns möjlighet att hitta nya destinationer.
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Personligen värjer jag mig lite för begreppet ”Sverige” = ”Arlanda”. Det är ett Stockholms-perspektiv. För drygt två miljoner svenskar är Kastrup hemma-flygplatsen och det gör att kanske 1/3 av Kastrups underlag är svenskar. Vi ska vara glada åt att svenskar bosatta i Sydsverige har tillgång till en så välutbyggd flygplats. Det är inget problem för Arlanda.
”Man kan inte råda bot på flygrädsla med rationella argument”
Flygsäkerheten på topp i Sverige – noll döda 2023, ändå är många flygrädda. Din kommentar:
Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Att flyga har alltid varit, och kommer alltid vara ett av de säkraste transportmedel som finns.
Lina Skandevall, Företagare/Opinionsbildare inom besöksnäringen Skandevall Media AB: Tror rädslan har med annat än flygsäkerheten att göra – den sitter djupare än så. Fight the fear.
Alexis Barnekow, vd Chatflights: Man kan inte råda bot på flygrädsla med rationella argument.
Olle Magnusson, generalkonsul Österrike, STS Alpresor: Frågor och svar om flygets oslagbara säkerhet borde finnas tillgänglig för de som önskar redan vid bokningstillfäller, ungefär som försäkringsvillkoren.
Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Flyget är ett av de absolut säkraste sätten att förflytta sig på men det kanske inte så många känner till. Det bästa man kan göra om man ska ut och flyga och är flygrädd är att informera kabinpersonalen ombord. Då kan de hålla ett extra öga på den resenärern samt stötta vid behov.
Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Flygrädsla kan bero på olika faktorer och gör det till en komplex känsla som inte alltid är rationell. Man kan som människa vara medvetna om att flygresor är säkra, men det kan ändå vara svårt att kontrollera känslan av rädsla. De flesta människor har ett kontrollbehov och i ett flygplan är man ganska utlämnad. Det beror nog ganska mycket på det.
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Ja, vad ska man säga. Folk i Sverige är rädda för ormar, men inte för bilar. Jag blir alltid glatt överraskad när logik och data styr människors beteenden och inte känslor.
Travel News Studio ska köra ett seminarium den 14 mars med tema: “Resejournalistik i TikTok-eran”. Var hämtar du inspiration till nya resmål?
Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Via branschforum, sociala nätverk men inte minst i dagliga arbetsuppgifter
Lina Skandevall, Företagare/Opinionsbildare inom besöksnäringen Skandevall Media AB: Google, internationella bloggare och resemagasin, instagram – jag följer ofta hashtags som tar mig vidare och pratar med influencers/foodies från aktuella platserna för att få initierad info.
Alexis Barnekow, vd Chatflights: Från mitt nätverk, i samtal med andra, även inkluderat sociala medier.
Olle Magnusson, generalkonsul Österrike, STS Alpresor: Bl a Conde Nast och studier av aktuella reseströmmar.
Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Vänner och bekanta samt härliga resereportage. Vart tog alla resetidningar vägen? 🙂
Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Sociala medier faktiskt.
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Ingen aning, men då jag började fundera kunde jag konstatera att min senaste reseimpuls kom, helt otrendigt, från svt i tisdags. De tog upp den Mark Rothko-utställning som just nu visas på Fondation Louis Vuitton i Paris. Totalt 115 målningar på fyra plan. Man tror att det inte kommer att gå att samla så många Rothko-målningar i en utställning någon mer gång…
Det tråkiga är att SVT är lite sena på bollen, utställningen öppnade den 18 oktober och stänger redan den 2 april. Få se om jag hinner dit. Motvilligt ska erkännas att valet av detta exempel kan ha påverkats av det faktum att ger mig lite välbehövlig kulturell cred här i panelen…
Det finns ett skrivet inlägg på svt.se om tv-inslaget. Det avslutas med detta stycke som får resehjärtat att pumpa lite snabbare: ”Väldigt många människor kan beskriva en Rothko-målning. Men det är en helt annan sak att möta dom öga mot öga. Färgerna blir verkligen det språk som konstnären pratade om. Efter någon timme har vi börjat bli en del av verken. Och då har vi ännu bara hunnit halvvägs genom utställningen.”
Detta är min favorit i sociala medier när det gäller resor:
Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Travel News – bra bredd av reportage och snabba på att fånga nyheter.
Lina Skandevall, Företagare/Opinionsbildare inom besöksnäringen Skandevall Media AB: Asa Steinars för hennes magiska naturbilder.
Alexis Barnekow, vd Chatflights: Chatflights på instagram
Olle Magnusson, generalkonsul Österrike, STS Alpresor: LHW.com
Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Det dyker ofta upp i olika reels, så jag kan inte namnge ett visst konto
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Tydligen Sveriges Television…
Förr hittade man nya resmål i trendiga resemagasin. Idag skötes detta av influencers i sociala medier. Detta tycker jag om utvecklingen:
Martina Krantz, pressansvarig Apollo: Den utvecklingen ger en möjlighet att på ett lättillgängligt sätt få ut budskap till riktad målgrupp vilket är positivt. Fortsatt viktigt med mer djupgående reportage och bredd i nyhetsrapporteringen om resor.
Lina Skandevall, Företagare/Opinionsbildare inom besöksnäringen Skandevall Media AB: Jag tror inte bara det är influencers som hjälper till med inspiration till nya resmål. Vi hittar resmålen via de som varit på platsen – det kan vara vänner, släktingar – eller influencers vi tycker är trovärdiga. Eller journalister, bloggare…
”Sociala medier är ett mer effektivt medium än resemagasin”
Alexis Barnekow, vd Chatflights: Sociala medier är ett mer effektivt medium än resemagasin. Kombinationen av bild, rörlig bild, text, delningar och kommentarer kopplat med en algoritm som är bra på att visa dig sådant som du är intresserad av gör det till en bättre lösning. Jag välkomnar allt som gör saker bättre.
Olle Magnusson, generalkonsul Österrike, STS Alpresor: Jag tror att influencernas möjlighet att påverka styrs av hur väl de lyckats skapa en positiv bild av sig själva. De mest vederhäftiga har en stark position att kunna påverka reseströmmar.
Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Det finns ju ett fåtal onlineresemagasin men de blir tyvärr bara färre och färre. Influencers kan vara jättebra inspiration för resor men ibland är det bara bilder på de själva och inte destinationen så då får man ju inte så mycket information om resmålet – och inte heller så mycket inspiration. Men det finns väldigt bra influencers också som inspirerar på ett jättebra sätt.
Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Som så många andra saker här i världen finns det för – och nackdelar med det. Destinationer som vill förbättra på sin image kan tjäna på influencer marketing. Det kan vara skrämmande när nationer med brist på mänskliga rättigheter vill locka till sig okritiska turister i jakt på den ultimata instagrambilden att dela, genom att överkompensera influencers. För något år sedan lanserades en diktaturkompensator – ett sätt att med lite godare samvete ändå hoppa på den där flighten till vintersolen. Galenskap i mina ögon. Det är ett initiativ från Civil rights defenders och jag har än idag inte riktigt förstått om det är ironi eller äkta.
Influencers kan också ge en ensidig bild av ett resmål och endast lyfta de positiva aspekterna. Då kan det tappa i trovärdighet. Oftast skapas också ”hypes” där en destination kan överexploateras vilket inte är bra för varken miljön eller de människor som bor där.
Men när det sker på ett äkta sätt blir det trovärdigt och väldigt hjälpsamt.
Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Personligen försöker jag undvika trender, inte minst när det gäller val av resedestinationer. Inser dock att det är för många viktigt att välja ett resmål som skapar bekräftelse på den sociala arena där man agerar.
Det är ju ingen statlig reglering som bestämmer hur befolkningen ska tillgodogöra sig information om resmål, utan det är befolkningen själv som hittar de medier man upplever som mest relevanta. Utvecklingen måste väl därför vara rationell.