Annons:

Premium Panelen 2

Panelen om kriget i Ukraina, nya Viking Glory, reseindustrins värsta bolag och enhörning köper Resia

Veckans panel: Didrik von Seth, vd SRF, Mats Nyblom ägare SRJ(k) AB, Jan Ohlsson Flyganalytiker eget, Linda Bjernstål, Tondere, Claes Pellvik kommunikationschef Ving/ Nordic Leisure Travel Group.

Detta är en monumental kris för Europa och en fullständig tragedi för alla de som direkt drabbas av kriget.”

Kiev.

Stor fråga, hur kommer kriget i Ukraina att påverka reseindustrin i Sverige? 

Didrik von seth vd SRF: Detta är en monumental kris för Europa och en fullständig tragedi för alla de som direkt drabbas av kriget. Man har ju självfallet hoppet att den ryska regimen blir utsatt för en palatskupp så att vi får ett slut på detta. Kriget påverkar redan nu med dämpad generell efterfrågan på resor. Till detta kommer kraftigt stigande bränslepriser samt försvagad svensk krona.  Det senare kan till liten del gynna den inkommande turismen men hjälper sannerligen inte utlandsresandet från Sverige. Låt oss hoppas att detta inte blir långvarigt framförallt för det tappra Ukrainska folket!

Jan Ohlsson, flyganalytiker: Turismen svänger lite västerut i Medelhavet i sommar. Men om kriget rullar närmare oss kommer reslusten avta. Att det blir 3,5 timme längre flygtid till exempel till Tokyo kommer på sikt få konsekvenser. Gotland hotas om Baltikum berörs. Reskassan blir dessutom mindre med höjda konsumentpriser och fallande krona.

Linda Bjernstål, Tondere: Svår fråga , det kommer att påverka på ett eller annat sätt. Det beror på utvecklingen framöver. 

Claes Pellvik kommunikationschef Ving/ Nordic Leisure Travel Group: Kriget och dess följder för folket i Ukraina är fruktansvärda. Men för oss i den svenska reseindustrin tror jag effekterna kommer vara begränsad till att påverka till exempel flygrutter till Asien och minimalt med rysk incoming till Sverige. Däremot tror jag lusten att åka till Medelhavet i sommar eller europeiska storstäder kommer vara intakt. Så ser det ut för oss på Ving så här långt och vad vi sett tidigare vid Balkankriget. 

Mats Nyblom ägare SRJ(k) AB: Rysslands invasion i Ukraina är en tragedi i många dimensioner. Ingen vet hur det kommer att gå. Vi kan bara hoppas…

Det finns många faktorer som samverkar. Som det ser ut just nu driver konflikten upp inte minst energipriser vilket i sin tur leder till inflation (inkl höjda matpriser) vilket kan leda till höjda räntor. Den svenska kronan har tappat i värde. Med en allmän känsla av oror då ökar viljan att vara hemma. Resandet är trots allt något man kan avvara.

Svag krona, hög inflation, höga räntor (höjda bostadskostnader), höga drivmedelspriser och geopolitisk oro är en riktigt giftig cocktail för det långväga resandet.

Den inhemska reseindustrin kan påverkas något mindre negativt.

Ändå är dessa problem små jämfört de mänskliga tragedier invasionen innebär. Det innebär också att reseindustrin sannolikt får mindre sympati för sina problem till följd av invasionen än vad man har fått under pandemin.

”TripAction har gjort en fantastisk resa i USA så det ska bli intressant om dom kan överföra sin modell även i Sverige, tror det finns goda förutsättningar att lyckas.”

Resia i Kungsbacka.

Resebyrån Resia köps upp av en enhörning med pengar från Silicon Valley. Detta är min analys:

Didrik von seth vd SRF: Resia är det starkt varumärke och har positionerat sig inom affärssegmentet på sistone. Tror säkert detta gör att man med nya system på allvar kan ta upp kampen med de övriga stora aktörerna.

Mats Nyblom ägare SRJ(k) AB: Jag är förvånad att resebyråer fortfarande finns. Har inte haft kontakt med någon på över ett decennium. Tolkar det som att den nya ägaren arbetar med någon form av digitaliserad lösning.

Jan Ohlsson Flyganalytiker eget: Pass

Linda Bjernstål Tondere: För dåligt insatt men bra att de får nya ägare. En nystart som jag tror de behöver.

Claes Pellvik kommunikationschef Ving/ Nordic Leisure Travel Group: TripAction har gjort en fantastisk resa i USA så det ska bli intressant om dom kan överföra sin modell även i Sverige, tror det finns goda förutsättningar att lyckas.

Ryanair är reseindustrins värsta bolag enligt Råd och Röns svarta lista. Din reaktion:

Didrik von seth vd SRF: Inte förvånad

Claes Pellvik kommunikationschef Ving/ Nordic Leisure Travel Group: På ett vis inte är jag inte förvånad.

Men samtidigt är min egna erfarenhet att Ryanair är bättre än sitt rykte vad gäller själva leveransen, så jag tycker det är märkligt att dom låter sig hamna på svarta listan med onödig bad-will som följd.

Linda Bjernstål Tondere: Det har de varit från och till i många år . Man får vad man betalar för. 

Jan Ohlsson Flyganalytiker eget: Det finns nackdelar och fördelar. De fungerar i det väsentliga att resa från A till B med.

Mats Nyblom ägare SRJ(k) AB: Inte förvånad, men (för flera år sedan) hade jag tolkat flygets avgångstid som senaste incheckningstid då jag skulle flyga med Ryanair från Skavsta. Till min förvåning löste man det ganska enkelt…

Min nästa flygresa blir med följande bolag:

Didrik von seth vd SRF: Med bästa tidtabell till rimligt pris 

Claes Pellvik kommunikationschef Ving/ Nordic Leisure Travel Group: Sunclass Airlines

Linda Bjernstål, Tondere: EasyJet 

Jan Ohlsson, flyganalytiker eget: Det blir nog Flyr eller Norwegian…Mats Nyblom ägare SRJ(k) AB: SAS till Zürich, retur från Geneve med Easyjet…