Annons:

Premium Panelen 2

Panelen om SAS, Grand Travel Award och sommarsemestern

Veckans panel: Marcus Östlundh, vd HKC Hotels, Linda Bjernstål, resekonsult Tondere, Mats Nyblom, vd SRJ(k), Didrik von Seth, vd SRF, Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group, Jan Ohlsson, flyg-och reseanalytiker.

”Ring mig så tar vi ett kreativt möte ombord under en dagskryss på Östersjön. Havet kommer både ge lugn, ny energi samt många bra idéer”

SAS vd Anko van der Werff verkar ha det tufft på nya jobbet. Ge honom ett gott råd:

Jan Ohlsson, flyg-och resebranschanalytiker eget: Han är på rätt väg i princip. Den enda vägen för övrigt. Det enda SAS inte har jämfört med andra större flaggflygbolag nu är ett lågprisbolag. Men de må gå, om kostnaderna verkligen blir betydligt lägre. Fortsatt är intäkterna och priserna för låga och utgifterna för höga, flygflottan för spretig. Fler plan skulle sålts och fraktsatsning hade varit klok under pandemin.

Marcus Östlundh, vd HKC Hotels: Glöm inte att unna dig lite återhämtning mellan alla stormiga möten.

Linda Bjernstål, Konsult  Tondere: Det är svårt att driva bolag med för hög kostnadskostym och för mycket ”legacy” att bära runt på i en extremt konkurrensutsatt bransch. Andra flygbolag har bättre förutsättningar för att bli lönsamma. Han en väldigt svår uppgift framför sig.

”Det är svårt att driva bolag med för hög kostnadskostym och för mycket ”legacy” att bära runt på i en extremt konkurrensutsatt bransch”

Mats Nyblom, vd SRJ(k): Jag citerar Freddie Wadling och hans sång: Nu lyfter vi från marken:

Det kunde vara värre, kan alltid vara värre, tänk på det

Om det är svårt, kan det alltid bliva bättre, tänk på det

Om tåget står still, har det bara stannat till vid en station

Det kommer att bli bra, nu kan det bara bliva bättre, tänk på det

Och just som man har vant sig, just som man trott man lärt sig, slår det till

Just som man slappnar av, försiktigt slappnar av slår släggan till

När man med säkerhet i steget, tar steget ut på nåt som inte bär

Man tror att man är säker men säker blir nåt man aldrig är

Nu lyfter vi från marken, nu stiger vi och stiger

På håll ser allting enkelt ut ett tag

Nu lyfter vi från marken och lutar oss tillbaka

Tar dagen som den kommer, andetag för andetag

Didrik von Seth, vd SRF: Use Scandinavian Management style.

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Skulle hellre ge honom en styrkekram och hoppas han orkar med jobbet. 

Så att det inte går för honom som det gick för en tidigare Alitalia VD, som hoppade av jobbet med orden, ”Det här bolaget behöver en djävulsutdrivare och det är inte jag.” Så säger legenden i alla fall.

Daniel Atteroth, internationell försäljnings- och marknadsdirektör Viking Line: Ring mig så tar vi ett kreativt möte ombord under en dagskryss på Östersjön. Havet kommer både ge lugn, ny energi samt många bra idéer. 

Om du var på Grand Travel Award förra veckan, vad minns du? (Gärna något bra.)

Marcus Östlundh, vd HKC Hotels: Skönt panelgäng som pratade om affärsresandet. Intressant också att lyssna till Anders Borg. 

Linda Bjernstål, Konsult  Tondere: Anders Borg, Viggo Cavling som moderator för övrigt alldeles lysande. Alla fantastiska människor i resebranschen som jag saknat , så efterlängtat att ses igen.

Mats Nyblom, vd SRJ(k): Alla extroverta människor i resebranschen som såg glada ut trots lång tids ökenvandring. Annat är det i järnvägsbranschen. Där spelar det ingen roll hur många miljarder politikerna häller in, det är ändå en domedagsstämning av underhållsskuld, tågnummerbrist, nytt signalsystem eller något annat upplevt elände.

Didrik von Seth, vd SRF: Fantastiskt att träffa alla branschkollegor igen. Väldigt bra dragning av Anders Borg.

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Javisst var jag det! 

Det främsta jag tar med mig var den positiva anda som präglade hela kvällen. Anders Borg var fantastisk och tecknade dessutom en ganska ljus bild för vår industri, (dock inte för SAS…) Slutligen blev jag glad över att Jan Carlzon fick hederspris.

Daniel Atteroth, internationell försäljnings- och marknadsdirektör Viking Line: Förstås när vi tog emot priset som Bästa Rederi samt möta alla härliga branschkollegor

”Paneldebatter kan vara lite sömniga, så hellre lite mer olika perspektiv bland deltagarna och därmed lite mer nerv”

Om du var på Grand Travel Award del 2, vad kan bli bättre till nästa år?

Marcus Östlundh, vd HKC Hotels: Inför priser i lite mer nischade kategorier 

Linda Bjernstål, Konsult  Tondere: Fortsätt med externa talare sen är det väldigt roligt när någon från OTA´s får tala. De har mycket insyn i vad som händer i branschen.

Mats Nyblom, vd SRJ(k): Jag tycker att tåg och även buss glöms bort. Kanske också camping. Ett annat perspektiv: Den mer strategiska marknadsföringen av en destination. Ett land, en landsända, en stad, en plats/attraktion. Hur gör man?

Didrik von Seth, vd SRF: Kanske färre i paneldiskussionerna för att ge tid till lite mer fördjupning. 

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Paneldebatter kan vara lite sömniga, så hellre lite mer olika perspektiv bland deltagarna och därmed lite mer nerv.

Daniel Atteroth, internationell försäljnings- och marknadsdirektör Viking Line: Maten på kvällen.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024