Annons:

Premium

Panelen om SAS post Chapter 11, Clarion Karlatornet, ”folket” kräver två piloter och MTRX byter namn till VR 

Veckans panel: Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB, Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group, Erik Nissen Johansen, Creative Director/Founder Stylt Trampoli AB, Alexis Barnekow, vd Chatflights, Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian 

Detta vill jag helst göra med mina Eurobonus poäng:  

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Flyga någonstans men det räcker inte långt. 

Alexis Barnekow, vd Chatflights: Resa långt i business class.

Erik Nissen Johansen, Creative Director/Founder Stylt Trampoli AB: Försöker att köpa biljetter, inte lätt!

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Skulle gärna vilja komma över 2 stolar i Business till Seoul för mig och min fru.

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB:  Kollade upp. Har 4100 poäng, varav 3500 går ut imorgon den 31 aug 2024. Är moraliskt emot denna typ av system där arbetsgivare betalar biljetter som genererar privata förmåner. Jobbade på Ikea för ett antal år sedan. Vill minnas att man där var tvungen att acceptera att de poäng som genererades av Ikea skulle tillfalla Ikea.

Har ingen plan för mina poäng. Även om 4100 låter mycket är det rimligen ganska lite eftersom jag inte är någon frequent SAS-flyer. 

Travel News chefredaktör Viggo Cavling fick en exklusiv intervju med SAS vd Anko van der Werff under Almedalsveckan.

“Man kan ha åsikter om det som har gjorts är rätt eller fel, men ingen kan säga att han inte har tagit tag i problemen. Hatten av!”

Detta är min bild av SAS vd Anko van der Werff. (Han spås snart blir chef över hela Air France-KLM efter att ha räddat tre (3) flygbolag undan konkurs med Chapter 11.)

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Han verkar duktig och resultatdriven.

Alexis Barnekow, vd Chatflights: En synnerligen actionorienterad individ som har agerat. Man kan ha åsikter om det som har gjorts är rätt eller fel, men ingen kan säga att han inte har tagit tag i problemen. Hatten av!

Erik Nissen Johansen, Creative Director/Founder Stylt Trampoli AB: Tunnhårig.

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Tveklöst en enorm prestation att lotsa igenom SAS den här rekonstruktionen och det ska han ha en stor eloge för att ha lyckats med. Jag har alltid slagits av att han har varit en duktig kommunikatör och att han på ett tydligt och modigt sätt har sagt som det är.

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Har inte så mycket uppfattning. Verkar vara en positiv person med hög energinivå. Rimligen helt nödvändiga egenskaper för att vända SAS. 

“Det är farligare att åka buss än att flyga, men vi kräver inte två busschaufförer”

”Folket” kräver två piloter i en ny undersökning. Är detta verkligen nödvändigt? Utveckla gärna ditt svar. 

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Ja självklart eftersom det handlar om säkerhet. I flightdeck finns nästan dubbelt av allt och det är för att det ska vara så säkert som möjligt att flyga och med två piloter blir det dubbelt så säkert som med bara en pilot. Om den ena piloten plötsligt blir sjuk eller svimmar kan den andra piloten ta över. 

Alexis Barnekow, vd Chatflights: Nej. Det är farligare att åka buss än att flyga, men vi kräver inte två busschaufförer. 

Erik Nissen Johansen, Creative Director/Founder Stylt Trampoli AB: Om en svimmar!

“20 procent av befolkningen är flygrädda”

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Det finns undersökningar som säger att så många som 20 procent av befolkningen är flygrädda, så det gör att man inte ska underskatta den psykologiska tryggheten att det sitter två piloter i cockpit.

Sen har man inom flyget dubbla eller ibland trippla parallella system som gör att man kan hantera situationer om ett system skulle gå ner. Det samma kan ju hända också med människor, så det gör att det lär dröja innan vi på passagerarflyg bara har en pilot. 

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Kan för lite om dagens teknik för att kunna göra en bedömning. I framtiden tror jag däremot att ”folket” kommer vara skräckslagna inför tanken på att en människa med alla sina brister och ofullkomligheter ska flyga ett flygplan eller köra en bil för den delen. 

Jag förstår inte oron för att automatkörda fordon i vissa speciella situationer kan leda till olyckor. Däremot vet vi att när människor kör bilar dör 250 människor i trafiken varje år i Sverige och i hela världen 1,3 miljoner. Vi har också alla dessa irriterande väggupp därför att människor helt enkelt inte kan låta bli att köra för fort inom tättbebyggda områden.

Filip Thunell, vd för VR Snabbtåg Sverige Piia Tyynilä, fjärrtrafikchef, VR Group

VR spår i en undersökning att tågresandet i Sverige ska minska eftersom reseupplevelsen är så usel. Kan det verkligen stämma när alla tjatar om tågets förträfflighet i Sverige? Detta är min tankar om tågets framtid i Sverige:

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Tåget behöver jobba med att komma fram i tid och öka punktligheten drastiskt för att folk ska åka mer tåg. Tåget är alldeles för opålitligt idag men förhoppningsvis kan det bli bättre i framtiden och det är bra med konkurrens så att det inte bara är SJ som dominerar. 

Alexis Barnekow, vd Chatflights: Tillförlitligheten på tåg är tyvärr alltför låg. Det känns som att de åtgärder som krävs för att få ordning på tågtrafiken är så kostsamma att det satsas mer på flyg och vägar. 

Erik Nissen Johansen, Creative Director/Founder Stylt Trampoli AB: Nei.

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Det känns inte som att den är speciellt ljus på grund av åratal av eftersatt underhåll och därmed stora problem med sin OTP. Så det är inte så konstigt att tågresandet minskar om man som resenär inte kan vara någorlunda säker på att komma fram i tid. Sen tycker personligen det är trist, eftersom tåg har en given plats i vår infrastruktur, som en bra länk in till till exempel Arlanda.

“Jag stör mig på att då tågbranschen talar om sin framtid pratar man om att resenärer av klimatskäl mer eller mindre ska ‘tvingas’ resa med tåg”

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: En märklig, och bekymrande, observation när det gäller tågtrafiken i Sverige (och i hela Europa) är att den till nästan 100 procent utförs av statliga bolag. Det är besynnerligt att privata investerare tycker att det är intressant att investera i sjukvård, skolor, äldreboenden med mera. Verksamheter som i alla fall jag tycker är typiskt offentliga verksamheter. Men inget privatkapital är intresserat av att ge sig in i tågmarknaden. Varför? Kapital brukar vara ytterst rationellt, så det måste bero på att det inte är en attraktiv affär. 

Den statliga dominansen leder till en bransch med större intresse för samhällsnytta än att skapa affärer. Är samhällsnyttan järnvägens största fiende? Jämför med Coca Cola: Ingen samhällsnytta där. Då blir fokus på kundupplevelse och produkt. Jag stör mig på att då tågbranschen talar om sin framtid pratar man om att resenärer av klimatskäl mer eller mindre ska ”tvingas” resa med tåg. Jag vill att man ska prata om hur attraktiv produkten är och hur mycket bättre den ska bli. Är också bekymrad över branschens egen svartmålning av järnvägens skick. Det bidrar nog till att många tvekar till att resa med tåg.

Med denna lite pessimistiska inledning är det värt att notera att tågresandet sedan millennieskiftet ökat med mer än 50 procent och att järnvägen konsekvent har överträffat tillväxtprognoser under lång tid. Så tåget är sedan lång tid inne i ett positivt momentum.

Jag tror på tåget och är övertygad om att det finns en stor oförlöst potential i järnvägen som skulle kunna frigöras om förutsättningarna i tågbranschen blev sådana att det attrahera privat kapital.

Vi får se hur det går med VR. Erfarenheterna från när statliga bolag går in i andra länder är ju inte odelat positiva (även i andra branscher än tåg). Det får framtiden utvisa. Vad vi kan hoppas på är att VR behåller MTRX höga kundnöjdhet och på sikt utvecklar sitt linjenät.

På nytt jobb