Annons:

Premium

Panelen om skidsäsongen, statliga bidrag till nya flyglinjer och VM i Qatar

Veckans panel: Didrik von Seth, vd SRF, Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian, Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group, Cecilia Saberi, kommunikationsansvarig Hertz Sverige, Johanna Danielsson, vvd Kairos Future, Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group, Linda Bjernstål, Konsult- advisor Tondere, Daniel Atteroth, Internationell Försäljnings-och marknadsdirektör Viking Line, Mats Nyblom, vd SRJ (k)

“Skulle gärna säga att sport washing inte funkar…”

Detta tror jag om Qatar som ny stor turistdestination:

Mats Nyblom, vd SRJ (k): Jag tror inte på Qatar som ny stor turistdestination.

Daniel Atteroth, Internationell Försäljnings-och marknadsdirektör Viking Line: Från den skandinaviska marknaden tror jag ej det kommer lyckas, möjligtvis som en weekendresa eller en natts mellanlandning på väg till en mer spännande destination då deras flygbolag är riktigt bra. 

Linda Bjernstål, konsult- advisor Tondere: Jag är tveksam till det, har känts som lillebror till Dubai hela tiden, men mer religiöst.

Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: Med samma nivå av investeringar som Dubai, så torde det kunna bli en destination som lockar ungefär samma kunder som Dubai.

Johanna Danielsson, vvd Kairos Future: Skulle gärna säga att sport washing inte funkar, men hur det nu är kommer destinationen nå ut med en massa bilder som väcker nyfikenhet, även om de blandas med rapportering som väcker aversion. Tillräckligt många bryr sig inte. Generellt finns en efterfrågan på ”nya” destinationer och med tillräckligt mycket pengar till satsningen kommer det hända saker. Så, utan att ha några djupkunskaper om destinationen tror jag att de absolut har en hyfsad chans att konkurrera med exempelvis Dubai. 

Cecilia Saberi, kommunikationsansvarig Hertz Sverige: Vi får dåligt samvete över flyg, vi försöker äta mindre kött, vi köper elbil. Listan kan göras lång. Men när det kommer till att testa nya ”spännande” platser att besöka så funderar vi inte särskilt mycket över saker som mänskliga rättigheter etc. Det är problematiskt. Jag tror därför att Qatar kommer kunna etablera sig som ny turistdestination.  Just för att vi är ”dåliga” på att ifrågasätta och i praktiken, stå för de värderingar vi har. 

Didrik von Seth, vd SRF: Läget med rimligt avstånd till Europa och ett klimat som kan locka vinterturister är en bra grund för att utveckla attraktiva resmål. Dock återstår nog mycket arbete innan man på riktigt blir en stor destination i sig och inte bara en transitflygplats. 

“Jag har varit där och det finns absolut ingenting att göra förutom att åka till dötrista shopping malls”

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Jag har varit där och det finns absolut ingenting att göra förutom att åka till dötrista shopping malls. Man kan heller inte promenera någonstans, måste alltid åka bil och det finns ingen natur. Men deras flygbolag Qatar Airways är mycket bra. 

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Jag tror Qatar har en bra potential att växa på den nordiska marknaden, med skönt vinterklimat och bra läge bara 6 timmar bort. Standarden är generellt sett mycket hög och nu kommer också fler resort-hotell med strandläge, samt att man bland annat satsar på otroligt påkostade museér,…

Har du redan Premium? .

Läs vidare med Premium!

Ingår

  • Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
  • Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
  • Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete
  • Och mycket, mycket mer!

Köp Premium