Annons:

Premium

Panelen om turistlandet Saudiarabien, pilotstrejk på SAS, ”störningar” på SJ och inflation

Veckans panel: Sandra Miller Kinge, chief Communications & Growth Officer Apollo, Marcus Östlundh, vd HKC Hotels, Linda Bjernstål, resekonsult Tondere, Mats Nyblom, vd SRJ(k), Didrik von Seth, vd SRF, Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group, Jan Ohlsson, flyg-och reseanalytiker.

”Att resa och att mötas är ju underbart och jag hoppas att det kommer förändringar som gör att fler turisterna får anledning att välja Saudiarabien” 

Saudiarabien satsar på turism. Foto: Istock

Detta tänker jag om turistlandet Saudiarabien:

Jan Ohlsson, flyg-och resebranschanalytiker eget: Fantastiska stränder och rev. Men moralismen och förtrycket av kvinnor och oliktänkande är just nu avskräckande. Men det finns miljarder asiatiska turister som inte är lika känsliga.

Sandra  Miller Kinge, Chief Communications & Growth Officer Apollo: Att resa och att mötas är ju underbart och jag hoppas att det kommer förändringar som gör att fler turisterna får anledning att välja Saudiarabien. 

Marcus Östlundh, vd HKC Hotels: Innan landet kan slå igenom som turistdestination behöver man förbättra sin image gentemot demokratiska länder.

Linda Bjernstål, Konsult  Tondere: Har både hört ris och ros och har ett ambivalent förhållande till Saudi. Det ska bli spännande att följa utvecklingen.

Mats Nyblom, vd SRJ(k): Jamal Khashoggis öde bland många andras kastar en djup skugga över Saudis palmer och sanddyner. Vi får se om reaktionerna mot Ryssland kommer att påverka vår syn på andra stater där brott mot mänskliga rättigheter förekommer. Sedan behöver inte isolering vara det bästa sättet att driva förändring. Har aldrig varit i Dubai, men själv vore jag mer intresserad av att möta mer genuin arabisk kultur än vad jag föreställer mig är fallet i Dubai.

Didrik von Seth, vd SRF: Landet dyker inte upp i minnet som ett gastronomiskt Mecka precis och utbudet av vin kan anses något begränsat. Med de förutsättningarna tror jag att det kanske bara lockar en inbiten golfare som desperat behöver öva på sina bunkerslag.

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group:  Har aldrig varit där. Men vet att de har enorma ambitioner att utveckla den internationella turismen till landet, tex genom byggandet av den helt nya smarta staden, Neom vid Röda Havs kusten, eller de nyligen genomförda F1 tävlingarna i Jeddah. 

Klimatet och läget är ju också bra, mitt mellan stora turistländer som Egypten och Förenade Arabemiraten.

MEN, landets internationella anseende och respekt för mänskliga rättigheter lämnar mycket övrigt att önska, som till exempel regelbundna avrättningar, eller mordet på regimkritikern Jamal Kashoggi. 

Det har både PGA touren i golf, Formel 1 circusen och influerarna Janni Deler och Jon Olsson alla nyligen fått erfara, med massiv kritik och fördömmande i media och social media i samband med olika samarbeten.

Så jag tror man aldrig ska säga aldrig om svensk turism till SA, men det kommer nog dröja och lär kräva ordentliga reformer kring mänskliga rättigheter.

”På det stora hela tycker jag ändå att det mesta som SJ gör går som på räls”

Detta tycker jag om dagens SJ bortsett från helgens kommande utmaningar:

Jan Ohlsson, flyg-och resebranschanalytiker eget: Se till att driva fram upprustningar av spår, vagnar och logistik och nej till snabbtåg som kommer lämna mer utsläpp än de flygplan som är i luften om fem år.

Sandra  Miller Kinge, Chief Communications & Growth Officer Apollo: Hållbara alternativ är alltid spännande och utvecklingsmöjligheter finns! 

Marcus Östlundh, vd HKC Hotels: Servicenivån kan höjas – och nog borde man bli bättre på att hålla tider. Men på det stora hela tycker jag ändå att det mesta som SJ gör går som på räls.

”Ska vi få fler att åka tåg måste priserna ner”

Linda Bjernstål, Konsult  Tondere: Jag har börjat ta tåget allt oftare till Stockholm och allt har fungerat perfekt. Lite mer konkurrens hade kanske utvecklat SJ ännu mer. Vi har dock struntat i att utveckla och underhålla järnvägarna i alltför lång tid tyvärr. 

Mats Nyblom, vd SRJ(k): SJ är ett gammal statligt företag. Något som förvånar är att fortfarande många unga som arbetar ombord på tågen ser sig som myndighetspersoner som övervakar resenärerna och inte som servicepersonal åt företagets kunder. Ränderna går liksom inte ur, trots en avmonopoliserad järnväg sedan över 20 år.

Min allvarligaste kritik mot SJ/ägaren staten är att man inte lyckats få till en reell öppen marknad. SJ är fortfarande i det närmaste ett de-facto-monopol. Det har lett till en ganska svag resandeutveckling i den långväga trafiken. SJ har trots detta (med undantag för under pandemin) skapa mycket starka resultat genom att hålla höga priser. Ska vi få fler att åka tåg måste priserna ner.

Ytterligare en konsekvens av det statliga arvet är att SJ ser som sin uppgift att tillhandahålla samhällsnyttiga resor, det vill säga till jobbet, i jobbet, till begravningar, släktkalas och kanske till semesterhuset. Spännande reseupplevelser man gör bara för resandets egen skull är inget SJ sitter och skapar.

Det strategiskt största problemet (som man delar med godsbolaget Green Cargo och Trafikverket) är att personal till ledningsgruppen i princip hela tiden rekryteras externt. Det betyder att de har ingen verklig erfarenhet av den tämligen komplexa tågproduktionen. Konsekvensen blir att verksamheten rullar på i gamla spår med en svag länk mellan ledning och verksamhet. Det planeringskaos SJ har lidit av under våren beror till stor del på detta förhållande. Ett annat perspektiv på detta problem är att det inte finns några ”high potentials” ute i verksamheten. Om du är 25 år, har högsta betyg från en högskoleexamen och drömmer om att en dag bli SJ chef ska du inte söka ett jobb inom järnvägen…

Med detta sagt: Jag vet av egen erfarenhet att det finns många mycket dugliga människor som arbetar hängivet för att utveckla…

Har du redan Premium? .

Läs vidare med Premium

Ingår

  • Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
  • Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
  • Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete
  • Och mycket, mycket mer!

Köp Premium

Area Sales Manager till Stockholm
Sista ansökningsdag:
5 juni 2024
Flygtaxis Support söker nya medarbetare
Sista ansökningsdag:
4 juni 2024
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024