Deras första prognos är att det vänder uppåt för reseindustrin i Europa om sex månader. Ingen tror “att reseindustrin aldrig blir som förr”. Världen kommer alltså med tiden att bli som 2019.
En krossande majoritet är positiva till att de svenska skidanläggningarna öppnar i helgen. Men bara fyra av tio ska åka på en.
Sex av tio tycker att charter är framtiden. Resten vet inte eller svarar nej.
Här är några öppna svar på:
Hur mår den svenska reseindustrin just nu?
“Affärsmässigt blöder den, precis som många andra branscher. Samtidigt pågår det febril aktivitet på alla nivåer och områden med fokus på innovation och insatser som syftar till att stimulera omsättning när och där det går. Passionen i reseindustrin är helt fantastisk! skriver Jenny E Kaiser.
“Läget är så klart väldigt tufft. Men jag skulle säga att branschen är mer optimistisk, uppfräschad och redo att leverera en ännu mer fantastisk produkt än någonsin tidigare,” tycker Adam Györki, Extern kommunikationschef, TUI
Vad bör den svenska regeringen göra för att bättra läget för reseindustrin?
“Vaccinering samt att hitta ett gemensamt sätt för alla länder att sätta riktlinjer för karantän och riktlinjer vid inresande” skriver Sofi Cederlöf, marknadschef, Flygresor.se.
“Kraftigare, mer riktade och snabbare stödåtgärder mot resebranschen” anser Robert Lönnblad, General Manager Scandinavia, Finnair.
“Ta rese- och besöksnäringen på allvar och tillsätt en turistminister. Sverige har en unik möjlighet att bli ett av de stora turistländerna” anser Didrik von Seth, VD, SRF.
“SAS är så klart tacksamma för de stödåtgärder som lånegarantier, korttidspermitteringar och omställningsstöd utgjort för alla företag som drabbats av pandemin och för att våra huvudägare, inklusive svenska staten, deltagit i SAS rekapitalisering.
Något som blivit väldigt tydligt under pandemin är att olika länder agerar på olika sätt för att hindra smittspridning, med olika tidsramar och regler, vilket har gjort det svårt och oförutsägbart för resenärer För flyget och all rörlighet över gränser är det viktigt med samordning och harmonisering, på global nivå, i frågor som tex testning och reseintyg. Här har myndigheter en viktig roll.” anser Freja Annamatz, presschef, SAS
Travel News expertpanel består av:
Freja Annamatz, presschef, SAS
Sofi Cederlöf, marknadschef, Flygresor.se
Adam Györki, Extern kommunikationschef, TUI
Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationsdirektör, Norwegian Air Shuttle
Jenny E Kaiser, Chief Marketing Communication Officer, Visit Sweden
Jan Ohlsson, flyganalytiker
Robert Lönnblad, General Manager Scandinavia, Finnair
Mats Nyblom, konsult, Stockholm — Roslagens Järnvägar AB
Didrik von Seth, VD, SRF
Johan Söör, VD, First Camp
4 kommentarer