Annons:

Premium

Veckans panel om SJ och hållbarhet

Veckans panel: Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB, Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian Air Shuttle, Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige, Didrik von Seth, vd SRF,  Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group, Daniel Atteroth, Internationell försäljnings-och marknadsdirektör Viking Line, Vincent Goodbrand, PR- och kommunikationsansvarig, Ticket

“Huvuddelen av all mänsklig aktivitet har risk att påverka miljön och i förlängningen klimatet.  Turism är med all uppenbar tydlighet inget undantag”

Detta tänker jag om hållbara turistresor: (Svara ärligt nu, inte bara en massa drömmar som aldrig slår in.)

Daniel Atteroth, Internationell försäljnings-och marknadsdirektör Viking Line: Vi ser ju att efterfrågan för natur- samt hållbara- resor ökar runt om i Europa samt även att transportörer både inom flyg, fartyg och bussar satsar på hållbara drivmedel mm för framtiden. Något annat alternativ finns inte. Sen tycker jag också att hotell , restauranger samt attraktioner på destinationerna har tagit flera kliv framåt så bra alternativ finns redan

Vincent Goodbrand, PR- och kommunikationsansvarig, Ticket: Beroende på hur man väljer att definiera det så tror jag det är fullt möjligt. Ofta gynnas den lokala befolkningen rent ekonomiskt av turism, detta kan i sin tur leda till en växande ekonomi som har råd att göra mer hållbara val i sin vardag och på så sätt gynnar det planeten. Och väl på plats så kan man göra mycket för att stötta den lokala ekonomin, se till att besöka lokala restauranger och lokala marknader, köp lokalproducerade varor. Dessutom maximerar du på detta sätt de fantastiska upplevelserna som en utlandsresa ger!

Didrik von Seth, vd SRF: Huvuddelen av all mänsklig aktivitet har risk att påverka miljön och i förlängningen klimatet. Turism är med all uppenbar tydlighet inget undantag. Därför måste hållbarhet vara högst prioriterad inom turism- och resenäringen. Jag är dock optimist och är övertygad om att vi klarar av det. Att resa är nödvändigt och gör gott för de som reser och världen i stort.

“Det kommer att gå att resa hållbart men det kommer att ta tid”

Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian Air Shuttle: Hållbarhet är i fokus överallt och det finns en större enighet nu globalt om att alla måste agera omgående för att kunna ställa om. Så ja, det kommer att gå att resa hållbart men det kommer att ta tid. 

Jari Virtanen, CEO Stena Line Travel & Retail Group: Att en resa någonsin skulle hamna på noll i utsläpp, har jag tyvärr svårt att se idag. Men vi är inte den enda branschen med det problemet. Mycket beror på hur problemet definieras? Att reseindustrin kan bli långt mycket bättre än idag råder det däremot inget som helst tvivel om. 

“Vi måste fundamentalt ändra vårt synsätt om hållbarhet verkligen betyder något för oss”

Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Vi måste fundamentalt ändra vårt synsätt om hållbarhet verkligen betyder något för oss. Och som människor tror jag inte att vi är där ännu. i teorin pratar vi om sådant som är viktigt men att göra det i praktiken är näst intill omöjligt. Hur länge har vi pratat om att ekologisk mat är att föredra, men ändå står den ekologiska försäljningen för mindre än 10%. Om vi inte tycker att det är så viktigt med mat, vad har vi då för tankar om hur vi ska resa? Vi köper oss fria från utsläpp och åker till länder som har taskig människosyn och använder diktatorkompenserare – det handlar om att våra grundläggande värderingar måste ändras innan vi ser skillnad i praktiken. 

“Jag tror att resor med olika typer av samhälleliga mervärden bara kommer ifråga för en ganska liten moralisk elit”

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Den stora volymen turistresor består av människor som inte reflekterar så mycket. Därför tror jag att resor med olika typer av samhälleliga mervärden bara kommer ifråga för en ganska liten moralisk elit. Dessa människor är självklart en målgrupp de också. De ser dessa typer av ställningstaganden och val som dygdemässiga statussymboler och är därför beredda att betala. 

När det gäller mer allmänt hur samhället ska utvecklas måste en stor del av ansvaret läggas på politikerna och inte på de individuella medborgarna. Politikernas största ansvar är att skapa en värld där enskilda individer fattar beslut som för var och en är rationella också leder till en positiv samhällsutveckling. Om man (som exempel) som politiker vill att man ska flyga mindre, kan man inte tillåta framväxten av ett lågprisflyg och sedan försöka skuldbelägga de människor som använder den transportform man som politiker har skapat förutsättningar för (därför att det känns ”jobbigt” att ta de nödvändiga politiska besluten).

Ett kanske ännu viktigare skäl än att kräva civilkurage av politiker är att vi som individer ofta har ganska förvirrade begrepp om vad som i vår egen livsföring är betydande bidrag till samhället. Vi har en tendens att urskulda stora, för samhället negativa, livsval genom ganska bagatellartade symbolhandlingar som vi inför oss själva förstorar betydelsen av. 

Vår expert Mats Nyblom tycker att “Man skulle till exempel kunna, som man gjort med Apoteket och Bilprovningen, dela upp det befintliga statliga bolaget och sälja de olika delarna. Säljplattformen SJ.se skulle då bli en självständig spelare. Vi skulle då snabbt få en fungerande tågmarknad”. Vad tycker du?

Daniel Atteroth, Internationell försäljnings-och marknadsdirektör Viking Line: Jag ser inte att en sådan lösning skulle få oss en bättre fungerande tågmarknad. Tycker den fungerar helt…

Har du redan Premium? .

Läs vidare med Premium

Ingår

  • Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
  • Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
  • Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete
  • Och mycket, mycket mer!

Köp Premium

Flygtaxis Support söker nya medarbetare
Sista ansökningsdag:
4 juni 2024
Area Sales Manager till Stockholm
Sista ansökningsdag:
5 juni 2024
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024