Annons:

Då byter SAS byter poängallians – “mer information” inom kort

SAS kommer att lämna nätverket Star Alliance och gå in i Air-France Sky Team i slutet av sommaren. 31 augusti blir den sista dagen som Eurobonus-medlemmar kan tjäna poäng och få tillgång till lounger, ”fast track” och andra förmåner inom Star Alliance. Det framgår av ett pressmeddelande.

SAS skriver att Eurobonus-medlemmarna från och med 1 september kommer att kunna dra nytta av liknande lojalitetsförmåner med de flesta av flygbolagen som ingår i Sky Team.

Bytet av poängallians är en konsekvens av att KLM-Air France gått in som storägare i SAS. I ett pressmeddelande berättar man följande: 

SAS

“SAS är i långt gångna förhandlingar med SkyTeam och många av dess medlemsflygbolag för att utveckla och utöka omfattande kommersiella relationer. Vi ser fram emot att ge våra kunder tillgång till 19 nya flygbolag och mer än 1 060 destinationer runt om i världen.” 

Men det finns skeptiska röster: 

– Sky Team kallas skämtsamt för ’Scary Team’, det är alliansen där de sämre flygbolagen hamnar, sa Alexis Barnekow på bokningstjänsten Chatflights, till DI i höstas.

Men SAS håller förstås inte med och lovar att informera sina kunder om alla förändringar i god tid. I ett pressmeddelande säger Paul Verhagen, Chief Commercial Officer på SAS:

– Vårt fokus nu är att vägleda kunder och våra EuroBonus-medlemmar i varje steg under denna övergång. Vi ser fram emot att dela med oss av mer information under resans gång, med målet att skapa en smidig övergång till en spännande framtid med oss.

Chatflights vd Alexis Barnekow skriver i ett mejl till Travel News:

”Den största osäkerheten som är kvar gäller en eventuell devalvering av poängprogrammet genom ökade poängpriser, bränsletillägg eller minskad tillgänglighet. Jag förstår att den förhandlingen inte är klar ännu, men osäkerheten i detta gör att jag rekommenderar folk att använda sina poäng innan övergången till Skyteam.”

En kommentar

  1. Anonym: Såklart Alexis Barnekow rekommenderar folk att spendera alla sina poäng illa kvickt. Chatflights affärsidé bygger på att att folk bränner sina poäng (via dem). Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

1 kommentar Öppna
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024